Paris finaste butiker

Nu har jag gjort en fin liten lista med söta, roliga och beroendeframkallande butiker att besöka i Paris. Kom hit vettja!

Joy - 38 rue du Roi de Sicile, 4 arr.





En liten butik, kanske världens vackraste, i Marais med kläder från bland annat Sonia by Sonia Rykiel, See by Chloé och Fred Perry och smycken så utsökt detaljerade att man inte kan låta bli att vila nästippen mot monterglasen. Här finns även några accessoarer. Som den väldigt fina väskan i brunt skinn som hänger i skyltfönstret just nu. Eller den ljust rosa, rosettformade broschen från Cacharel som man också hittar i fönstret. Om man letar lite. Det var här som min pojke köpte den finaste miniatyrkaninen i världen förresten.


Les Fleurs - 6 passage Josset, 11 arr.


Endast ett stenkast från den lilla ettan ligger Les Fleurs, en stor prylbutik med så mycket fina ting att man kan gå runt och kika ungefär hur länge som helst utan att tröttna. Här finns accessoarer, skrivböcker, väskor, bentolådor och en väldig massa smycken. Mitt karusellhalsband kommer härifrån. Titta gärna på hur det ser ut inne i butiken också.


Manoush - 75 rue Vieille du Temple, 3 arr.





Sagolandet! Det finns ingen ursäkt för att inte besöka Manoush-butiken i Marais. Den är magisk. Prålig men ändå alldeles underbar. För den är inte bara guldig och glittrig. Den är rosa och turkos också. Alla färger finns här. Och galgarna är i rosa sammet. Jag hittar väldigt sällan plagg från Manoush som jag verkligen vill ha. Men butiken är en dröm i vilket fall som helst. Och just nu finns det dessutom två otroligt fina kappor att beundra (och dem vill jag faktiskt ha). Båda är mörkblå och har trekvartsärm. Den ena påminner om Ryssland och den andra är så mycket vår på 60-talet att självaste Geneviève skulle bli avundsjuk. Besök!

 
4 Me by Julie Bernardin - 115 rue Vieille du Temple, 3 arr.



En liten butik med smycken överallt. Väldigt märkliga smycken dessutom. Förutom söta plastrosetter till fingrar och handleder, finns här hundar, kandilabrar och eiffeltorn att hänga runt halsen eller haka fast i väskan. Jag skulle tippa på att detta är den ultimata presentbutiken till kompisen hemma i Sverige. Den kompisen som fyller år om ett tag vill säga. För så värst billigt är det inte. Men det man hittar här känns smått unikt. Och butiken är helt klart värd ett besök oavsett om man vill köpa något eller inte. Galet och överdrivet till tusen. Och inte alltför sällan roligare än fint.


Egentligen borde hela Rue Vieille du Temple stå med här. För det är en himla söt gata. I alla fall från nummer 75 och en bit uppåt. Små, rätt fina butiker på rad är ju aldrig fel. Och en väldigt trevlig American Apparel går att finna på nummer 123.

En annan gata att besöka, kanske istället för ett museum, är Avenue Montaigne, 8 arr. Här finns alla - absolut alla - fina modehus. Att kunna strosa längs med gatan och passera Chanel, Chloé och Prada är helt enkelt väldigt trevligt. Sådant ska man göra i Paris tycker jag.


Boutiques to visit in Paris
Joy - 38 rue du Roi de Sicile, 4 arr.
Clothes and oh so cute necklaces, bracelets and rings.
Les Fleurs - 6 passage Josset, 11 arr.
Tons of.... things! Notebooks, jewellery, bags, you name it!
Manoush - 75 rue Vieille du Temple, 3 arr.
Fairytale store selling colourful clothes.
4 Me by Julie Bernardin - 115 rue Vieille du Temple, 3 arr.
Crazy jewellery, often more fun than nice. A very amusing shop.

And two streets to visit
Rue Vieille du Temple, 3 arr.
Small boutiques with nice brands.
Avenue Montaigne, 8 arr.
Luxury brands. it's like a museum!

Kommentarer
Postat av: Linda

De där butikerna vill jag absolut besöka när jag kommer till Paris någon gång i framtiden!



sv; Tack för de bra tipsen. Jag har tagit en promenad tillsammans med min mamma och ska ta tag i lite plugg nu.

Jag har jättenära till affären eftersom jag bor i en lägenhet ovanpå, men eftersom jag är mitt i en-månad-helt-utan-onyttigheter så kan jag varken köpa godis eller baka. Men mitt sötsug har helt försvunnit så det känns bara bra!

Kläderna hänger redan i färgordning efter förra veckans garderobsrensning. Det blir väl att titta på någon film ikväll, men jag är egentligen hemskt trött på att se på film nu. Har gjort det så mycket nu på sista tiden. ;)

KRAM!

2010-03-12 @ 17:19:29
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Hanna

Vilka fina tips! När jag någon gång i framtiden åker tillbaka till Staden av Underbarhet ska jag definitivt besöka dem.

2010-03-12 @ 19:48:56
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Isabelle

Men åh vad bra med butiktips! Himla fint.

2012-12-06 @ 09:51:03
URL: http://isobelskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0