Fredag den 9 oktober 2009

Sightseeing-dag med mina älskade föräldrar - och min älskade pojkvän såklart! Vi hann se en hel del av vackra Paris idag. På förmiddagen visade Zak och jag stolt upp Place des Vosges som var så där höstigt och vackert med löv på marken och frisk luft precis överallt. Och så promenerade vi till le Louvre och satt och vilade i varsin stol i Jardin des Tuileries.






 


Sedan gick vi nästan till Champs Elysées och tog métron till Amélies kvarter - Montmartre. Efter lunch var det dags att förflytta sig i vertikal riktning. I uppförsbacke lyckades vi ta oss förbi turister, souvenirbutiker och påflugna försäljare som sålde både flätade armband och Chanel No.5. Tillslut stod vi framför Sacre Cœur. Utsikten därifrån är helt fantastisk, Paris romantiska hustak syns överallt.




 


Det visade sig att vårt besök sammanföll med en ”vinskördemarknad” där bland annat surdegsbröd, skinka, vin och godis fanns till försäljning. Vi insöp mest atmosfären men kostade på oss en liten påse med kaffefudge och jordnötter i sjok av knäckäpple-knäck.






 


Vi strosade vidare till en butik med Dalirelaterade saker som för övrigt ligger i anslutning till ett litet museum som vi besökte när jag var nio. Sedan tog vi del utav gratisunderhållningen på den stora trappan framför Sacre Cœur. Det var två killar (eller snarare två unga män) som spelade och sjöng och så hade de några vänner som gick runt och sålde öl till publiken. Den där trappan blev verkligen deras arena och mannen som sjöng utbrast till och med ett ”Welcome to Sacre Cœur!”. En japan förevigade hans bakdel på bild och jag förevigade ögonblicket.






 







Kommentarer
Postat av: Evelina

Paris är absolut en av de underbaraste städerna som finns!!! Bilderna får en verkligen att längta tillbaka dit ... =)

2009-11-07 @ 18:11:39
URL: http://skrivbubblan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0