Till Emelie. Och er andra.

En Emelie vill veta mer om min utbildning så här kommer en ganska utförlig beskrivning av det jag har gett mig in på: Teknisk Design på Chalmers.

Jag går i en klass på lite drygt 30 personer och det är himla fint. Vi är ungefär lika många flickor som pojkar och födda nästan samtidigt - mellan -91 och 87. Ganska många, ungefär hälften, kommer från andra städer. Medan vissa program har klasser på över 100 personer, ryms vi i ett trevligt klassrum på fjärde våningen med fönster mot en ljusgård. I ett utav fönstren sitter en stor kontaktannons. Det är ett försök till en liten flört med arkitektutbildningen på våningarna under.
Vi har varsitt stort skrivbord, varsin bordslampa och varsin hurts. Och i ett hörn finns JC café som består utav en liten kyl med yoghurt och chokladbollar, en avlastningsyta med riskakor och annat bra, och en skål som man betalar till.
Första året pluggar vi matte och diverse designkurser. Det är liksom matten som är det tunga ämnet - de andra kurserna tar visserligen mycket tid men är teoretiska på ett enklare plan och innehåller även väldigt många praktiska moment. Det första året har vi bara tentor i just mattekurserna och inlämningsuppgifter i de andra ämnena. Det är svårt men roligt. Och det funkar! Inte alls hopplöst. I senare årskurser blir det hållfasthetslära och andra grejer. Men det tar vi då.

Jag tycker jättemycket om min klass - trots att jag nog inte är helt inne i den än. I och med att vi är så pass få känner man sig verkligen som en grupp och det är så himla fint tycker jag. Det händer ganska ofta att man stannar kvar efter lektionerna och pluggar och sitter och pratar. Hurtsarna fylls på med nödproviant och såväl tortellini och nudlar som kladdkaka har tillagats i mikrovågsugnarna i klassrummets intilliggande pentry.
Studentlivet är bra. Jag är inte så värst aktiv men det ordnas sittningar och liknande ganska ofta känns det som. För några veckor sedan var jag på en aspning och det var ungefär hur roligt och mysigt som helst. Vi (kanske tio personer från klassen) fick tävla till oss diverse matvaror och därefter laga ett antal rätter där precis alla vunna ingredienser skulle ingå. Dessutom skulle det gå fort, fort. Till slut blev det buffé men alla våra ihopstressade maträtter.
Jag vet egentligen inte så mycket om andra skolors liknande program. Men jag vill minnas att jag valde Teknisk Design på just Chalmers för att mängden designämnen är störst här. Här kan du hitta ett fint tårtdiagram på ämnesfördelningen.
Än så länge känns allting jättebra. Utexaminerade elever har hälsat på och berättat om sina karriärer och nuvarande yrken och det har framgått att man kan jobba med alltifrån renodlad design (kul!) till rätt igenom tekniska prylar inom industrin (inte lika kul).
Jag berättar gärna mer om det är något annat du undrar. Det gäller både Emelie och er andra.
About what I'm studying: Industrial Design Engineering. Weird English here.

Kommentarer
Postat av: julia.

Åh! Det låter ju jättefint Erica:)

2010-11-22 @ 08:09:12
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Linda

vad fint det åter!

2010-11-23 @ 11:59:51
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0