Svar

Nu har jag svarat på era frågor. Tack.

Går du på noe fransk-kurs?
Nej, inte nu. Men jag har läst franska i skolan; från halva sexan till och med andra året på gymnasiet.

Er du au-pair i Paris?
Nej, jag är inte au-pair men jag jag jobbar i en familj. Fast bara åtta timmar i veckan. Jag är där för att leka och prata svenska med de tre barnen i familjen. Och kunna passa dem om det behövs (vilket händer rätt ofta).

Vilket är ditt absoluta favoritplagg?
Min Whyred-kjol. Jag kan inte tänka mig ett mer perfekt plagg. Materialet, vecken, linningen, silhuetten, längden, färgen: Allt är så vackert det kan bli.





Vad är det bästa du gjort i hela ditt liv?
Gymnastiken är det bästa jag har gjort. För det finns ingenting annat som har gett mig så många vänner och roliga upplevelser under så lång tid. Gymnastiken ger mig fortfarande allt det där. Att bli tillsammans med min pojke hör även det till det bästa jag har gjort.

Vilken är din bästa film, bok och låt?
Two Days in Paris, den här (jag läser annat med, bara så att ni vet. Men Fashionista handlar om väldigt trevliga saker så den förtjänar sin plats här) och något som låter lite så här.

Skall du på någon festival i sommar eller är du kanske inte så förtjust i det?
Jag har varit på en festival i hela mitt liv. Det var sommaren efter nian och min komis Mimmi och jag åkte till Hultsfred tillsammans med våra mammor. Fast den där festivalvistelsen räknas kanske bara lite halvt, för vi hyrde en liten stuga i Vimmerby istället för att sova i tält på campingen. Jag känner mig inte så bekväm på festivaler tyvärr. Snarare lite illa till mods. Men det var kul ändå.



(jag på Hultsfred, sommaren 2006)


Om du skulle skriva en bok, vad skulle den heta och vad skulle den handla om i så fall?
Någonting med orden samlade texter i titeln. För jag har nog inte tålamodet att skriva en hel bok. Den skulle antagligen handla om kärlek. Jag skulle mycket hellre göra film än skriva böcker. En kortfilm om en pojke och en flicka som blir kära i varandra på metron och sedan tappar bort varandra men till slut hittar varandra i rulltrappan, hinner pussas lite och sedan byter nummer precis innan de skiljs åt. Eller en TV-serie om ett cheerleadinglag. Precis så där amerikanskt som serier i high school-miljö ska vara.

Hur känns det att flytta tillbaka?
Inte bra alls. Jag vill inte lämna den här staden, det här klimatet, den här långa semestern. Det känns tungt att först sommarjobba och sedan sätta igång med ordentliga studier igen.

Vart vill du bo när du blir stor?
I Göteborg tror jag. Eller i någon riktigt stor stad var som helst i världen. Jag måste bo i en stad i alla fall. Kombinationen lägenhet-sommarstuga är dessutom perfekt. Och så vill jag ha ett sommarhus i Deauville.

Vad vill du bli?
Allra helst vill jag bli modedesigner, sedan modeskribent och därefter produktutvecklare. Jag satsar på det tredje. Jag skulle vilja jobba på ett företag som det här, alltså som en reklambyrå fast istället för kampanjer, är det nya produkter som ska tas fram. Det verkar roligt och varierande tycker jag.

Hur länge planerade ni Parisresan innan?
Vi planerade faktiskt nästan ingenting. Idéen om att åka till Paris efter studenten väcktes väl någon gång på hösten året innan. Vi kollade upp om vi kunde få hyra lägenheten (min pojkväns mamma var snäll och mailade till sina vänner som äger den), fick ett ja som ändrades till ett kanske i samband med finanskrisen och sedan blev ett slutgiltigt ja på min födelsedag. Pojken min tog kontakt med schackklubben (som han jobbar för) redan i Sverige och fick mer eller mindre jobbet då. Jag sökte också Parisjobb i Sverige men det blev istället ett som jag hittade i en pärm på Svenska kyrkan i Paris (de har bra jobbpärmar där).

Vilken är din absoluta favoritfärg?
Blå: Ljusblå, marinblå, petroleumblå, duvblå. Blått är fint i de flesta nyanser.

Vilken är din absoluta favoritmaträtt?
Hummer Thermidor - min familjs klassiska nyårsrätt. Och de här två.





Vilken är din absoluta favoritdesigner?
Mig själv kanske. Och jag vet att det låter oerhört egotrippat. Men när det gäller kläder är jag väldigt säker på min egen smak. Det är en av få saker i världen som ingen annan behöver säga att jag är bra på för att jag verkligen ska tro på det. Och så tycker jag om andra, lika lekfulla men betydligt mer framgångsrika designers. Som Luellas Luella Bartley och Vivettas Vivì Ponti.

Vilken är din absoluta favoritblogg?
Det här är svårt. Men jag säger nog Julias blogg. Inte bara för att hon visar så mycket inspirerande bilder utan kanske till och med mer för att hon verkar vara en väldigt fin person.

När det gäller kläder, vilken är din favoritårstid?
Våren tror jag. Fast klädmässigt är alla årstider himla bra.

Skulle du vilja flytta till Paris igen om du hade möjlighet?
Ja, kanske. Den här tiden har varit helt fantastisk. Men det beror även på att det knappt har funnits några måsten. Det finns mycket som skulle kännas lite för tufft med att faktiskt leva här på obestämd tid. Som att prata franska på jobbet innan man har vant sig och känner att det fungerar. Men Paris är och förblir en underbar stad. Så varför inte?

Ungefär hur länge har du haft den fina stilen som du har nu?
Tack! Jag har nog klätt mig så här i några år nu. Flickigt och sött och så docklikt som möjligt. Men så har det inte alltid varit. I ena stunden skulle allt vara gulligt, sedan skulle jag se tuff ut, eller så var jag inspirerad av popmode och japanska subkulturer. Eller 60-tal. Och nu är det som det är.


    


Vilken är din favoritpaj?
Något med spenat skulle jag tro. Eller kanske broccoli. Helst ingen bärpaj i alla fall. Det är gott men friska saker ska inte kombineras med fetare saker. Och det är lite jobbigt att behöva peta bort smulpajen från bären och sedan äta dem var för sig. Jag vill att det ska vara antingen eller: Chokladglass med kolasås och browniebitar och nötter. Eller frukt och bär och sorbet.

Vilka är dina fem favorit bloggar?
Julia, Vintageportalen, Nio till fem och så tycker jag om att då och då kika på bloggarna på Radarzine. För de verkar leva i en egen liten värld där borta. Och så vill jag tala lite gott om Felicia. Hon är oerhört söt.



Questions and answers. Translate it all here.

Kommentarer
Postat av: lovisa/polichinelle

så många härliga bilder!

2010-05-27 @ 16:00:02
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: F E L I C I A

Nämen åhh, lilla lilla söta Erica, om du bara visste hur glad jag blir av att du skrev så. Du är för rar du! Pyss :*

2010-05-27 @ 18:58:02
URL: http://flickamedkjol.blogg.se/
Postat av: julia.

åh! tack så hemskt mycket erica, du är så himlans snäll så jag dör. och gud vilka fina kläder du har, jag blir ju alldeles avundsjuk, för just nu sitter jag hemma och tentapluggar i grå mjukisshorts och den där randiga tröjan som jag typ använder alla dagar året om. så ibland när jag får alldeles för ångest och inte kan göra något alls fastän jga egentligen borde plugga eller så så tittar jag på ebay. och idag hittade jag den här klänningen när jag sökte på vintage floral peter pan collar dress. jag tror att du hade varit jättefin i den:



http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150447127182&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

2010-05-27 @ 19:28:47
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Lady Thirty

vad kul att få läsa dina svar och att få se lite bilder från förr :)

2010-05-29 @ 21:04:11
URL: http://ladythirty.blogspot.com
Postat av: Julie (cheer)

Ta hand om dig själv;

dina bilder är för vacker och jag älskar den gröna färgen i håret <3

2010-06-08 @ 10:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0