Tåspetsskor i den ryska flottan

Jag har precis insett att nagellackens färger ofta tilldelas helt underbara namn. Om en färg redan från början är fin, hur mycket mer vill man då inte att den ska pryda ens naglar när dess namn liksom sammanfattar allt som man tycker om? En färg som får en att tänka på något speciellt och vars namn sedan förstärker den tanken. Det är så fint. Hur ytligt som helst. Men så fint.

Som det här matta lacket från OPI.



Färgen har döpts till Russian Navy och jag faller direkt. För det får slag på axlarna, gyllene knappar i två rader och stora, sovjetiska skärmmössor att rymmas i en pytteliten glasflaska. Och allt det där fina (ond, bråd död, krig, kalla väder och annat hemskt inom armén struntar vi i ett tag) kommer även att få plats på varenda nagel.

Eller det här fullkomligt oskyldiga lacket från Chanel. Som förhoppningsvis ser ännu mildare ut i verkligheten. En sådan färg som det inte går att känna sig annat än skir, söt och vänlig i.



Att det heter Ballerina gör ju verkligen inte saken sämre.

Och så finns det ju andra lack. Som är så fina att själva färgen förhöjer namnet istället för tvärt om. Som det här från Givenchy.



Det är så fint! Vill bara äta sorbet hela dagarna när jag ser den här flaskan. Och det påminner om smultron och blodgrape på samma gång. Under klassresan i trean på gymnasiet fick jag syn på en klasskamrats naglar. De var genomskinliga och lite korallrosa. Så somriga de kunde bli. Jag frågade vad det var för nagellack och hon förklarade att naglarna blev så fina när hon tvättade sitt knallröda hår. Jag tror att det här lacket skulle kunna ge samma färg.



Nail polish colours often get really cute names! Like the matte, dark blue one from OPI called Russian Navy. It immediately makes me think of huge army hats and uniforms with shiny buttons (and not the not-so-nice parts about the army).

Or the pale pink nail polish from Chanel. It's called Ballerina!

Then there are of course colours that don't need help from a cute name. Like Sweet coral from Givenchy. It's summer in a tiny bottle!

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag faller direkt för söta namn! Och det matta från OPI ser fantastiskt ut.

2010-02-27 @ 21:10:25
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0