Kära läsare...

Det blev ju några frågor att besvara trots allt! Tusen tack.

bor du i paris? hur är det där?
Snart bor jag där! Den 1 oktober går flyget till Paris och sedan vet vi inte när vi återvänder. Kanske blir det ett Sverigebesök till jul, kanske inte. Det är skönt att inte veta. Så vitt jag vet är det en helt fantastisk stad men då är det kanske bra att känna till att mina erfarenheter grundar sig på ett antal Parisbesök som samanlagt inte varat längre än omkring två veckor.

var har du fått tag i bilden på eiffeltornet?
Den kommer från vårt älskade IKEA. Det följde med några andra fina Parismotiv också. Mitt rum har blivit så mycket finare sedan de sattes upp - mer personligt och mer franskt!



Har du sökt jobb i Paris än eller gör du det när du kommer dit? Vad kan du tänka dig för jobb?
Jag har sökt ett jobb fast det är egentligen inget jobb utan en praktikplats. Jag kan tänka mig att jobba med det mesta tror jag. Funderar på att söka till telefonintervjuare som ringer upp folk i Sverige. Har en kompis som jobbade med det när hon var i Paris och det var inte speciellt kul men betalade hyran. Dessutom finns det ju en hel del Ben & Jerry's-glassbarer att försöka tigga jobb hos. Sedan är det faktiskt inte hela världen om vi inte lyckas hitta några jobb: Vi har ju trots allt lite sparpengar och så länge vi inte är luspanka när vi återvänder till Sverige, gör det kanske inte så mycket om några kronor försvinner från sparandet heller... Jag har precis börjat lugna ner mig inför den ekonomiska problematiken faktiskt. Det känns betydligt viktigare att ta sig tid till att njuta av staden än att tjäna pengar. Sedan måste vi ju självklart överleva men jag tror nog att vi ska lyckas med det. Kärlek och vatten kan man leva både gott och länge på!

Vart bor Zak någonstans? Är han fransman? Brukar han viska franska kärleksord till dig?
Zak bor på andra sidan älven - i den delen av staden där syslöjden såg ut så här på 30-talet.



Han är inte fransman men talar flytande franska eftersom han bodde utanför Paris från 8 månaders ålder tills han fyllde 4. Och nej, han viskar inte franska kärleksord till mig men han säger fina saker på svenska. Lagom högt.

Vad ska du göra i Paris?
I Paris ska jag strosa på gatorna, alltid klä mig fint, köpa frukost på boulangerierna, försöka förstå vad folk säger och själv bli bättre på att uttrycka mig, äta crêpes, luncha i någon park, till exempel Champ de Mars, tills fingrarna blir stelfrusna av köld, promenera ännu mer, gå på museer, jobba om jag har lyckan att finna ett jobb, pussa på min pojkvän, gå till tvättomater och städa, laga goda middagar och göra lunchlådor av det som blir över, kanske dansa och framför allt ska jag njuta av att befinna mig i världens finaste stad!

Vad för musik lyssnar du på?
Jag tycker om P3, Arctic Monkeys och Franz Ferdinand. Sedan finns det en massa andra låtar jag också tycker om och så älskar jag house/electro. Progg är väldigt kul så det har jag också lyssnat en del på. Mammas MNW-LP finns här på rummet men har inte spelats på ett ganska bra tag tyvärr, detsamma gäller Risken Finns. Jag är väldigt förtjust i The Cardigans och tycker att Nina Persson har en fantastisk röst. Jarvis Cocker är bland de coolaste personerna på denna jord och Lykke Li's Dance Dance Dance är så underbar att jag skulle kunna ha den på repeat livet ut.

Var har du fått tag på det stora eiffeltornet - eller är det bildredigering?
Eiffeltornet är ett stort 3D-pussel som mamma, pappa, Zak och jag satte ihop under en natt och en dag. Nu har det stått på en skänk i köket under några månader och vi har förbjudit mina föräldrar att demontera det. Det är ju så fint! Det är så himla roligt att pussla förresten - man borde göra det oftare.




Kommentarer
Postat av: Karolina

sv; Haha ja morotskaka är väldigt gott :D

2009-09-03 @ 14:21:08
URL: http://hapiface.blogg.se/
Postat av: jennifer,

åh, det måste vara helt drömlikt att snart flytta till paris

2009-09-03 @ 15:38:55
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Do ch Suggartime-Ida har de finaste headers jag vet!

2009-09-03 @ 16:33:15
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: h

kul läsning=)

2009-09-03 @ 16:54:25
URL: http://halshammar.se
Postat av: Maria

Så Eiffeltornet är visserligen hoppusslat men i naturlig storlek på bilden? GRYMT COOLT, var får man tag på ett sådant? :D

2009-09-03 @ 19:33:08
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Jag beundrar verkligen människor som bara flyttar iväg och tänker "antingen hittar jag ett jobb där eller också inte men det löser sig på något sätt ändå".

Hoppas att du kommer trivas i Paris!

2009-09-03 @ 21:37:22
URL: http://stormsteg.blogspot.com
Postat av: Linda

Jag vill med flytta utomlands!

2009-09-03 @ 23:16:14
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0