Parfymer

Nu blir det till att skriva om parfym. Igen. För det är verkligen något som jag älskar. I alla fall  eau de toilette. Hur skulle man inte kunna älska något som är så romantiskt, elegant och personligt?

Idag har jag vandrat omkring i staden. Gick igenom le Marais till second hand-butikerna runt Châtelet (hittade en bra och fräsch butik, dessvärre med ett ynkligt kjolutbud) och fortsatte sedan till Galeries Lafayette och Printemps. Väl framme vid de stora köpcentrena gick jag igenom det mesta av sortimentet: Porslin, hudvård, kläder - och så parfymer.

Hittade ett märke vid namn Histoire de parfums där alla flaskor hade årtal på sig. I samma veva fann jag även en liten textrad där det stod något i stil med att parfymerna "berättar en historia som läses på din hud". Vilket fantastiskt koncept! Små berättelser i doftform. Jag luktade bara på en parfym som tyvärr inte var något vidare. Och att dömma av doftnoterna som anges på företagets hemsida, är nog alla parfymer rätt tunga. Men idén är strålande (om än en gnutta pretentiös).

Sedan spenderade jag en mindre evighet inne på ett stort Sephora där jag sniffade på parfymer, kikade på hudvård och tänkte på julklappar.

Och angående det här med signaturdoft. Jag börjar fundera så smått på om jag kanske redan har hittat min alldeles egen trots allt. För det finns en, en billig kändisdoft från 2006, som ger flashbacks till tiden då Zak och jag precis höll på att bli ihop. Jag blir så glad av den. Och lite förväntansfull. Vill bara bli pussad under öronen hela tiden när jag känner doften!

Jag tror att en signaturdoft ska få det att kännas så.



Men man kan ju aldrig vara säker. Så för säkerhets skull har jag bett mamma att ta med ett bodylotion som nästan är slut för att jag ska få känna om det luktar ännu godare. För i sådana fall är det parfymen som lotionet är baserat på som gäller. Men det tvivlar jag på.



Seså, berätta om era favoriter och minnen nu!



Kommentarer
Postat av: Linda

Parfymer är så bra.

Just nu drömmer jag om Marc Jacobs "Daisy". Den doftar underbart och flaskan är så söt. Jag funderar att köpa den på taxfree nu när jag ska ut och flyga.

För några veckor sedan provade jag "Rose the one" från D&G och den var fantastisk den med.

Synd att det ska vara så dyrt!

2009-11-27 @ 00:49:59
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0