Jag erkänner...

Hej. Jag heter Erica. Och om sanningen ska fram, är jag inte så värst förtjust i second hand. Det är ganska dumt för jag älskar mode från förr i tiden. Just nu är korta kjolar med fint fall och hög midja det finaste jag vet (nästan. En viss pojke norpar nämligen första plats). Och sådana finns det ju ganska gott om i vintagebutiker.

Jag har hittat mycket fint i sådana affärer. Sådana affärer där kläderna inte är nya. Tyvärr är det just det jag inte tycker om. För när andra talar om att det är fint att plaggen har en egen historia tänker jag bara använt och smutsigt. Jag vet att det kan gömma sig guldkorn i drivorna av jumprar från 80-talet och jag är villig att fortsätta besöka små andrahandsbutiker då och då. Bara för att se om jag kanske, kanske, har ändrat mig. Men jag trivs verkligen inte när fingrarna blir solkiga och håret statiskt av att jag provar några plagg. Jag tycker inte om dammet, inte heller de små fläckarna som jag inte vet var de kommer ifrån, tycker inte om att den söta klänningen jag såg idag, hade gult som kontrasterande färg under ärmarna när den i övrigt var rosa och vit.

Smycken skulle nog vara OK. Det skulle till exempel kunna vara fint med en oxiderad brosch med en skavank eller två. Och First hand vintage låter fantastiskt. Ska nog ta och se om jag kan hitta något sådant istället. För Come on Eileen som jag besökte idag och som sades vara ett magiskt vintagepalats fick mig mest att längta ut till den i jämförelse rena och friska Parisluften.




Kommentarer
Postat av: moa

Håller med dig fullständigt. Och utöver det du säger så luktar det alltid underligt i second hand butiker. Lite som på ålderdomshem. Och man känner sig nästan lite tvungen att verka intresserad. Böcker köper jag second hand men det är bara för att det är så fruktansvärt billigt. 5 kr för en pocketbok liksom. Men även då störs jag över att boken inte är perfekt vit och blank och utan veck i ryggen.



Men men, till mitt egentliga ärende; Kommer du hem något över julen?

2009-11-16 @ 22:46:32
URL: http://xelalovesya.blogspot.com
Postat av: Linda

Vad synd att du tycker så, för man kan hitta så otroligt mycket på sådana ställen.

Men det är inte för alla och man ska inte göra sånt som man inte tycker om.

2009-11-16 @ 22:57:16
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Hanna

När jag var liten tyckte jag att second hand var det värsta i världen. Mamma var second hand-älskare, och en gång kommer jag ihåg att jag kom med ett par mjukisbyxor till skolan. "Åh, sådana har jag också!", sade en kompis. "Eller vänta, jag tror inte att jag har dom längre.."

Hon tänkte nog inte att det var samma byxor, men jag förstod att det kunde vara något sådant. Skammen!

Idag har jag lyckligtvis kommit över den skräcken, och handlar nog mest second hand. Eller 50/50 kanske. Jag vet inte riktigt. Men det där hatet finns inte längre i alla fall.

Kram!

2009-11-17 @ 16:27:08
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Haha, du är bra ändå! Kanske skulle ebay vara grejen för di, så slipper du skunket. Kolla efter "mint vintage" - det betyder att kläderna är oanvända eller näst intill.



Själv så känner jag likadant (nästan) för buktiker med nya kläder. Där är alltid hög musik, trendiga människor, kö till provrummen och parfymstinkande damer i varenda hörn. Och en kjol kostar som 4 second hand kjolar. Usch. :) Men bra att vi är olika. Vi som gillar second hand borde ju gilla de som inte gör det - för då tar ni inte fynden! :)



Usch, vad långt detta blev. Usch.

2009-11-17 @ 21:21:46
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Mirjam

Haha, å vad jag började skratta över det här inlägget. Vad du är bra på att skriva! Och vad sjukt kul med någon som "erkänner" att begagnat får det att krypa i kroppen.. Själv hör jag till kategorin som älskar second hand och inte kommer ihåg vad som är gammalt och nytt efter första tvätten. Men, bra skrivet. Nu kan jag inte sluta le.



Jag blev glad över ditt snabba och långa svar också!



Jag går också runt med dåligt samvete över franskan. Mest hela tiden. Det är sällan jag känner mej riktigt motiverad till att sätta mej ner och faktiskt studera. Men, man lär sej oerhört mycket av att bara vara också. Mina barn har lärt mej jättemycket! Genom att leka får man sej alltid en språklektion vare sej man vill eller ej. Och det kommer. Du kommer antagligen att inse en dag att "hallå, jag förstår ju faktiskt då folk pratar!". Helt plötsligt hör man, kan urskilja ord. Det är häftigt!



Första månaden jag bodde här kände jag verkligen inte en kotte. Och varenda gång jag hörde och såg svenska tjejer i närheten, var jag SÅ nära att flera gånger gå fram och börja prata. Vara lite halvknäpp. För jag höll verkligen på att bli galen! Så. Ja. Jag tycker absolut vi ska träffas. Jag jobbar fem dagar i veckan, och dessvärre bor vi 40 minuters RER-resa från centrum, så det är alltid lite komplicerat och tar tid när man ska in till stan. Men jag är ledig onsdagar. Har språkkurs på förmiddagen, slutar klockan ett. Så om du är ledig på onsdagar så är ju det toppen! För jag känner ingen annan som inte jobbar på onsdagar. Nu blir det väldigt snabbt inpå det här, men, vi skulle kunna träffas redan imorgon! Efter mina franskalektioner. För grejen är att sedan jobbar jag torsdag, fredag, lördag. Och på söndag har jag redan planer. Men vad säger du? Kommer antagligen inte hinna läsa ditt svar innan imorgon, så. Sms:a mej eller slå en pling! Om du vill och kan. Språkskolan ligger på Champs-Elyssées, så vid ettiden befinner jag mej mitt i smeten. 06 299 78 69 1.



God natt!

2009-11-17 @ 21:51:58
URL: http://ensmulafranskt.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Så synd. Fast jag känner igen mig. Eller snarare hur jag var när jag var yngre. Allt som någon annan hade haft var äckligt och jag vägrade att gå in i second hand-affärer. Det är skönt att jag har ändrat uppfattning, nu tycker jag att second hand är bland det roligaste som finns. Dessutom får jag inte dåligt samvete för att jag handlar eftersom sakerna inte är nyproducerade, inte är lika miljödumma och, just som många säger, har en historia. Jag tycker att det är fint. Fläckar och svettmärken kan jag dock leva utan.

2009-11-17 @ 21:56:20
URL: http://stormsvala.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0