En parisisk höstdag

Det blev ändrade planer. Så bilderna på julskyltningen från Galeries Lafayette får ni se någon annan gång. Senast på torsdag skulle jag tro, kanske tidigare!

Istället för att i sann decemberanda springa runt på ett julpyntat shoppingmecka, gjorde vi något som var mer "höstigt". Vi tog en riktigt lång och kall promenad. Promenerade till sjätte arrondissemanget, tittade på universitetet Sorbonnes fasader, strosade genom Jardin de Luxembourg och vandrade slutligen hem.

Det kanske finaste idag, nej förresten. Det näst finaste idag var de här fotona som låg på vår gata. Mer "améliskt" kan det ju inte bli! En fimp, lite allmän smuts. Och två svartvita foton på en äldre herre.

 


Jag visade Zak en passage som jag hittade för några dagar sedan. Där är marken täckt med kullersenar och murgröna klänger sig fast på varenda husfasad. Och nästan alla dörrar tycks leda in till något galleri eller konstrelaterat företag. Väldigt fint. Men fortfarande inte det finaste idag...



Så småningom hamnade vi vid Notre Dame. Där hittade vi en lekplats och två engelsktalande turister att leka med. Plattan som jag sitter på kunde rotera och kvinnan på bilden tog kort på oss (med sin egen kamera) när vi snurrade runt. Och så hjälpte hon oss att ta fart. När vi till slut hoppade av sa Zak att nu var det hennes tur. Så han hjälpte till att ta fart och kvinnan snurrade runt och gapade medan hennes man stod beredd med kameran. Det var också fint.



En gång stod vi på den "ultimata platsen för den stressade turisten som inte hinner med någonting men ändå vill ha sett allt". Om man tittade till höger kunde man nämligen se Notre Dame, samtidigt som Eiffeltornet syntes om man tittade rätt fram. Två sevärdheter i en huvudvridning helt enkelt!

Efter att ha promenerat länge, länge, var det äntligen dags för middag. Vi hittade en tom kinarestaurang och åt trerätters för 7,90 euro per person. Och det var ju inte helt fy skam. Även om portionerna var små och maten inte var något att skriva hem om (fast det är ju precis det jag gör!). Mysigt var det i alla fall. Och vi skrattade mycket. 



Det var mörkt ute när vi lämnade kinakrogen. Och ännu kallare än innan. Vi skyndade iväg till BHV - ett köpcenter som Zak så fint beskrev som Åhléns 2.0 - för att tina fingrarna. Där tittade vi på kappor (självklart hittade jag ingen som dög), DVD-boxar och reseguider. Jag köpte den här. 





Efter besöket i den enorma värmestugan promenerade vi genom le Marais. Vi köpte Nutella-crêpes i en ljusblå lucka och värmde fingrarna på dem på vägen hem.



Men vad var nu det finaste idag? Jo, vi hittade ett väldigt vackert fenomen på en bro. I stängslet under broräcket satt det nämligen fast en massa hänglås, eller kärlekslås som de tydligen kallas. Om man tittade noga, kunde man se att namn och små fraser stod skrivna på dem. Jag hade aldrig hört talas om det här innan men tydligen går det till som så att förälskade par skriver sina initialer på ett hänglås och låser fast det i en bro för att sedan slänga nyckeln i vattnet. Som en symbol för evig kärlek.

Jag tycker att det är hur fint som helst.




Kommentarer
Postat av: Mirjam

Å, så det är evig kärlek alla hänglåsen symboliser? Som jag grubblade senast jag såg dem. Det är oerhört fint verkligen.

2009-11-10 @ 23:19:04
URL: http://ensmulafranskt.blogspot.com
Postat av: Oryx

Åh, Paris! Ni verkar ha det himla fint, hörrni. ^^

2009-11-11 @ 09:28:49
URL: http://oryx.blogg.se/
Postat av: Ronja

Åhh, finns det i Paris med? Fint!! Jag såg det i Rom, precis vid Fontana di Trevi. Man kan stå hur länge som helst och läsa på de där hänglåsen :)

2009-11-11 @ 10:12:38
URL: http://ronjae.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag dör så fint ni har det!

Jag tänker ofta på dig, du känns på något vis som en vän jag bryr mig om. Puss, och ha en fortsatt fantastisk dag!

2009-11-11 @ 12:42:21
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: zusanna

åh, det var ju jättefint!

brw, så har jag varit ungefär exakt där du står på 3:e bilden, vid snurran/plattan. haha

2009-11-11 @ 19:08:04
URL: http://zusannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0