Mitt sätt att se på sömnad

Vi verkar alla tycka om listor. Och jag tycker dessutom om tyg. Så här kommer en sömnadsrelaterad lista!

Favoritmaterial?
Sammet. Lite synd att det är så kraftigt bara. För velour är verkligen inte samma grej.

Viktigaste sytillbehöret?
Sprättare! Är man pedant så är man: Om en söm inte blir kanon, finns det inget annat val än att riva upp och börja om igen.

Nästa projekt?
En rundskuren kjol i mörkblått tyg med smal linning.

Och efter det?
En blus i det vita tyget med hjärtan. Den ska vara lite "halvbar" i ryggen också. Och ha en stor rosett...

Favoritdetalj?
Satinband! Under min Lolitaperiod var det helt klart spetsar som var det allra finaste men nu har de blanka banden i alla bredder tagit över ledningen. De är fina överallt. I håret, på tröjan, runt handleden, istället för presentsnöre och som halsband.

Mest stolt över?
Min lolitakappa i svart sammet som är hur vid som helst men ändå fållad för hand, har fickor, krage, foder och en massa spetsar! Jag sydde den i 9:an och fick lära mig en massa olika moment. Tack vare den här kappan, känns inget projekt för omfattande. Nästan i alla fall.



Senaste sömnadsprojektet?
Det lilla kärleksbrevet till mobilen. Innan dess tror jag att det var ett liv till en klänning som jag mest sydde för att testa mina idéer innan jag köpte ett finare tyg och sydde klänningen på riktigt. Jag mixtrade en hel del med tygbitarna och ett tag såg det riktigt bra ut. Men sedan klippte jag av lite för mycket material och då dog projektet ut. Mamma tyckte fortfarande att det såg bra ut men min grundidé var liksom rubbad med någon centimeter vid varje ärmhål så då var det inte lika roligt att sy längre. Men någon gång ska jag sätta igång med klänningen igen! Fast då börjar jag om från början och ser till att vara lite mer försiktig med saxen bara.

Symaskin?
En Pfaff Tiptronic 1071 som jag fick av mamma när pappa gav henne en Bernina i födelsedagspresent för några år sedan. Den är vit och hur fin som helst!

Kuriosa
Jag har en provdocka vid namn My Double som är lite mindre än de vanliga, eller petite som det står på hemsidan.

När jag tränade gymnastik, sydde två kompisar och jag upp hotpants till hela laget. Vi hittade ett helt fantastiskt mjukt tyg och spenderade en hel dag och ännu mer till att klippa, sy och måla med textilfärg. Sedan hade vi dem på förträningen till alla tävlingar och vi var hur fina som helst! Här hittar ni våra små shorts.

Och här hittar ni fler tygbitar av mig!

Nu är det er tur att berätta om sömnadsprojekt och favoritmaterial...




Kommentarer
Postat av: Zusanna

WOW. va grym du är!

o kappan är verkligen fantastisk. kan du göra en till mig också? (a) x)

2009-12-10 @ 22:46:33
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: Malin

otroligt duktig, verkligen! och jag önskar verkligen att jag vore bra på att sy så att jag hade någonting att svara på dessa frågorna; symaskinen gillar inte mig och jag gillar inte den.



förresten, BOR du i paris? och hur sjutton kommer det sig? :* (jag är en nyfiken filur, c'est tout)

2009-12-11 @ 13:45:08
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gud så duktigt att ha sytt den där lolitakappan! Jag blir hur imponerad som helst!

2009-12-11 @ 18:58:15
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Du är fantastiskt duktig! Jag önskar att ajg varit mer klädintresserad när jag fortfarande hade syslöjd. Allt jag gjorde där var att virka en sned och hålig grytlapp...

2009-12-13 @ 10:16:03
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0