Om att bekämpa vardagen

På kvällen, vid den tid då vi i vanliga fall brukar tycka att det är för sent att gå ut, tog vi på oss ytterkläderna och trotsade våra rutiner. Zaks schackträning var inställd så istället för att bara sitta hemma, tog vi métron till Champs-Elysées för att känna lite julstämning.





Vi besökte även Disneybutiken eftersom jag har varit där två gånger i mitt liv medan Zak knappt känt till dess existens. Det slutade i alla fall med att jag tog ett kort och blev tillsagd av en vakt. Jag hörde hur han började mumla redan när jag tog fram kameran men låtsades inte märka det förrän kortet var taget. Jag vet inte riktigt varför jag gör så. Tar kort trots att man ibland inte får alltså. För jag hatar verkligen att bli tillsagd (vilket har hänt två gånger nu, på grund av min kamera) och efteråt blir jag så illa berörd att jag nästan raderar bilderna (vilket jag faktiskt gjorde den första gången). För att slippa bli påmind om händelsen. Den här gången valde jag dock att behålla kortet. Så nu får ni se ett ångestfyllt sådant. På Mimmi Pigg och hennes plyschkloner.



Efter att ha strosat längs med hela avenyn, tyckte Zak att det var en god idé att titta lite närmare på Triumfbågen. Så då gjorde vi det. Och det var fint. När man står precis i mitten, ser man stora gator åt alla håll.





Efter ett tag gick vi tillbaka och kikade lite till på julmarknadens små bodar. Sedan åkte vi hem och konstaterade att det kan vara himla fint att strunta i sina rutiner.







Kommentarer
Postat av: Mirjam

Å, visst är det underbart mysigt på Champs-Elysées nu? Jag tycker inte om att fransmännen slösar så mycket elektricitet på julbelysning. Men. Det är ju bara så vackert.



Ni råkar inte ska på luciakonserten i svenska kyrkan på lördag kväll? :)

2009-12-10 @ 14:54:53
URL: http://ensmulafranskt.blogspot.com
Postat av: Fanny

sv: det blir grafisk design relaterat :)

2009-12-10 @ 16:37:46
URL: http://magicmirror.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så vackert! Och åh, jag är precis likadan med tillsägningar. Eller inte precis förresten, jag vågar inte ens vifta med en kamera för att jag är rädd för den där tillsägelsen. ;) Får man fotografera i affärer? Egentligen känns det ju som att man borde det, det sprider ju affären på ett helt gratis sätt. Det är ju knäppt att inte tillåta det!



Puss, fina du. Jag blir så glad i hjärtat av dina kommentarer. Och visst blir man irriterad på husmorsdebatten! Jag tror inte att någon vill tillbaka till en tid då man inte hade rätt att välja vad man skulle göra med sitt liv.

Puss!

2009-12-10 @ 17:44:20
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Det där med att man inte får fotografera på vissa ställen tycker jag är så dåligt. Att man vill fotografera i en butik tycker jag är något BRA, det visar ju att man tycker om butiken och vill sprida vidare informationen om den. Sedan finns det andra ställen som jag också tycker att det är så tråkigt att man inte får fotografera. Att man inte får ta med blixt, det förstår jag, för det kan vara störande och även förstöra gamla saker. Men utan? Jag var på Carl Larsson-gården i somras och där TROTSADE jag faktiskt fotoförbudet. Guiden tittade lite på mig men sade ingenting. Jag fick till och med gå sist så att jag kunde ta bilder. Lite pinsamt var det men helt och hållet värt det! Fotografier är ju så fina, sparade, fysiska minnen ...

/Cecilia

2009-12-14 @ 19:37:28
URL: http://voix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0