Om parfymer (eller snarare om EdT's men hur vackert låter det på en skala?)

Jag älskar parfymer. Älskar allt med dem: Att gå omkring i varuhusen och sniffa på dem, de fantastiska små flaskorna, det faktum att man har råd att köpa en parfym ifrån ett riktigt fint märke (bara man köper en tillräckligt liten förpackning så!), det eleganta och romantiska i att spraya den vid käkbenet, precis nedanför örsnibben...

...och hur underbart det sedan är när den man älskar drar sin nästipp över ens hals och nacke och passerar det där lilla parfymgömstället bakom örat.
 
Det enda jag önskar nu är att jag kunde hitta en signaturdoft. En doft som passar lika bra som ett par perfekta byxor (smala, svarta och supertighta men ändå bekväma såklart)!  För hur underbart hade det inte varit att hitta sin alldeles egen perfekta parfym? Jag drömmer om att någon gång (helst snart) vandra runt bland alla vackra små glasflaskor och plötsligt finna den doft som ska bli min. Och jag kommer att tänka att visserligen skulle jag kunna fortsätta att leta igenom parfymeriets lager för säkerhets skull men till vilken nytta? Bättre än såhär kan det ju inte bli. Jag har ju den perfekta doften här, i min hand.


Ljuvliga små flaskor, men innehållet är inte alltid lika fantastiskt...  Fast Miss Dior Chérie har jag: Föll så pladask för flaskan och reklamfilmen av Sofia Coppola att jag försökte tycka om doften mer än vad som egentligen är sant så nu står den så fint på mitt vita toalettbord och är vacker men nästintill orörd.

Hur är det med er, mina få och kära läsare: Har ni någon signaturdoft eller spretar ni som de flesta av oss och använder en viss parfym den ena dagen och en annan dagen därpå? Det hade varit roligt att veta. Och om ni nu har en signaturdoft: Berätta om ert första möte!!!




Kommentarer
Postat av: malin

Jag är också på jakt efter en signaturdoft, en speciell som bara är jag. Jag är tyvärr lite kinkig, jag har lite svårt att hitta rätt på parfymhyllorna, jag vill att min ska vara lite mer annorlunda. Den jag har som jag tycker mest om, är Kenzo Jungle, en gammal parfym, med mycket speciell doft, nästan lite svartpeppar. I like! Jag hittade en för länge sen på c/o Stockholm, när det fanns, den doftade rabarber, och när jag skulle köpa den, så fanns den inte längre... Och jag kommer inte ihåg märket och namnet, så jag kan inte leta efter den på nätet...

2009-08-16 @ 08:28:46
URL: http://mildamalin.blogg.se/
Postat av: Zizzi

Min riktigt första signaturdoft var "laura" av laura biagiotti. Jag jobbade då på Arlanda och föll för doften, och det faktum att min killkompis sa att det var en riktig "sängkammar-doft". Den använde jag sen i alla år, tills jag nästan kräktes på den. Jag blev SÅ trött på den, och då hittade jag "happy" av clinique. En lite somrig doft, men kändes inte riktigt som "min". I år fick jag "Daisy" av mamma och pappa. Den luktar gott men jag har inte till 100% gjort den till min än. Jag skulle önska att "Chanel no 5" luktade gott, men jag tycker att den luktar väldigt konstigt (i alla fall på mig), annars skulle den bli min signatur doft. Vem vet, kanske kan jag nu, efter några års uppehåll gå tillbaka till "Laura".

Tack för tipset på sovmasken! Nåt att önska sig i julklapp!

Kram cissi

2009-08-16 @ 10:11:51
URL: http://zizzi-zizzi.blogspot.com
Postat av: Linda

Jag antar att min signaturdoft är "Cat Deluxe" från Naomi Campbell.

Första gången jag luktade på den var inne i en sminkbutik. Jag hade inte dirket tänkt köpa nån parfym men jag luktade ändå på massvis bara för att. När jag luktade på innehållet i den rosa flaskan klickade det bara till. Jag sprayade lite på min handled och sniffade sedan på den resten av dagen.

Efter det provade jag parfymen varje gång jag befann mig i en affär som sålde den. Över ett år senare fick jag den i julklapp av min mamma och nu använder jag den nästan jämt.

2009-08-16 @ 21:54:27
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Hanna

Alltså, jag föll också pladask för Miss Dior Chérie.

Och reklamfilmen är så fantastiskt fin! MEN, som sagt var, den luktar inte lika gott som jag hoppats.



2009-08-23 @ 09:55:43
URL: http://silkespojke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0