Om sådant som inte alls är så fint

Vid det här laget känner ni nog till att jag är fullkomligt galen i kläder. Och ni vet säkert också en hel del om just vad för sorts plagg jag tycker om. Men nu tycker jag att det är dags att rata lite kläder också. Rent generellt. Det är inte min mening att göra någon ledsen. Jag vill bara visa vad som inte faller just mig i smaken.

Ibland kan man vänja sig vid vissa plagg och så småningom ändra åsikt om dem. Som jackorna i våtdräktstyg som var galet populära för kanske tio år sedan. Första gången jag såg en sådan jacka, tyckte jag att vi hade drabbats av ett väldigt fult mode. Men sedan vande jag mig. Och till slut gick jag själv runt med en. Och den var så fin. Lite snäv i modellen och inte alls bylsig som vissa andra. Från JC har jag för mig. Ljusblå.

Och jag minns hur jag sade att jag aldrig någonsin kommer att ha på mig byxor som slutar ovanför naveln. Och pappa svarade att jag skulle komma ihåg de där orden för rätt som det är har man ändrat åsikt. Och han hade rätt. Men det finns faktiskt plagg som det bara inte går att tycka om, hur mycket man än exponeras för dem. Och det är dem som ni ska få se nu. De där kläderna som jag aldrig någonsin kommer att ha på mig.

Aldrig någonsin
. På riktigt.


Sådant som inte alls är så fint





 ♥ 
 Dropwaist

Jag klarar bara inte av det. Det allra värsta är att klänningar med denna bedrövliga detalj, ofta hade varit världens finaste klänningar om de bara hade haft midjan lite högre upp. Guds straff till mänskligheten.



 ♥  Spetsiga skor

Opraktiskt och raka motsatsen till sött och gulligt.





 ♥  Axelvaddar

Det är svårt att se liten och nätt ut med skumgummi i kläderna. Dessutom ogillar jag tanken att skapa illusioner med hjälp av stoppning. Inte ens den tunnaste axelvadden förtjänar därför att leva i min värld. Axelvaddar måste vara ett av de enklaste sätten att fördärva ett plagg på. Den korallröda klänningen ovan är ett exempel. Tänk vad fin den hade varit med ett mjukare axelparti. Inte lika speciell. Men oj, så mycket finare. De enda överdrivet markerade axelpartierna som faktiskt kan vara fina, är väl de från Balmain. Men jag vill faktiskt inte ens ha sådana axlar.

(Alla bilder kommer ifrån Etsy, förutom skobilden för den har SVT lagt upp. Jag länkar inte, för jag tycker att det räcker att se dessa bilder en gång.)

Vad tycker ni själva är rätt igenom fult?


What I don't like at all

 ♥  Dropwaist
 ♥  Shoes with pointy toes
 ♥  Shoulder pads

What trend will you never be a part of?


Kommentarer
Postat av: julia.

åh! spetsiga skor är nog det fulaste jag vet, och äkta päls. ibland händer det på stan att någon med päls kommer lite nära och det tycker jag är så himlans obehagligt. alltså jag ryser och tänker på alla de döda djur som fick offra sin päls för att värma någon tjej en vinter som denna. det får mig att gråta. sedan dropwaist alltså. jag köpte en jättefinklänning på h&m, liknade en klänning från chloé fall 2006 (silverado, ah) och den var så fin. men jag kunde inte använda den. dropwaist måste nog vara det mest osmickrande som finns för korta ben. för de blir ju bara ännu kortare. men, lite flapper är fint på långa människor, men ite på mig. inte alls. sedan har jag fruktansvärt svårt för färgen beige. den är så fin på andra, men när jag har beige smälter jag in i omgivningen på något sätt. blir totalt osynlig. och hade jag itne varit så fruktansvärt blek hade jag antagligen kännt mig naken. hur gör man för att passa i beige liksom? vet du?

2010-02-17 @ 21:32:26
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Zizzi

"Foppa"-tofflor, speciellt om de är mycket utsmyckade med skosmycken, trasiga strumpbyxor (som ska vara trasiga), spetsiga skor och ärmlösa polotröjor (JAG passar inte i de!)

2010-02-17 @ 21:34:52
URL: http://zizzi-zizzi.blogspot.com
Postat av: Emma

Haha vilket roligt inlägg!



Jag tycker inte heller om spetsiga skor och något som aldri aldrig någonsin kommer vara snyggt är stentvättade jeans! Fy!

2010-02-17 @ 22:28:08
URL: http://mytwirls.blogspot.com
Postat av: Anna

håller med om spetsiga skor!

2010-02-17 @ 22:45:04
URL: http://thestatement.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tål inte heller det där plaggen! Spetsiga skor klarar jag verkligen inte av. De går ju inte ens att gå i ordentligt.



Jag tycker inte om foppa-tofflor. Det är det värsta som finns!



sv; Det är jättetråkigt att plugga nu på lovet, har så mycket med. Hoppas att bli klar med det snart.

kram

2010-02-17 @ 22:53:16
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Hanna

Haha, jag håller med dig om allt, förutom med axelvaddarna.. Eller, hm. Jag skulle aldrig vilja ha axelvaddar, men en del kan få det att se snyggt ut. Fast skumgummi känns fel. Axelvaddar ska vara uppdaterade om de ska få finnas! Lady GaGa-style, med spetsar och intressanta former. Och de ska vara hårda.



Men, det jag tänkte säga! Imorse såg jag på barnkanalen - jag är fortfarande sjuk och då ser man på sådant, och ett barnprogram som hette Eloise fick mig att tänka på dig. Hon är ett litet barn som bor på Plaza Hotel med sina föräldrar, hon har privatlärare och är aningens bortskämd, men det var inte det som gjorde att jag tänkte på dig. ;) Det var kläderna, förstås. Hennes, hennes vänners och de vuxnas. (Eller, inte så mycket det vuxnas förresten.) Titta: http://www.youtube.com/watch?v=T4_UgkfYxQI

En annan sak som gjorde mig glad var att det var teckat. Jag saknar de fina, teckade barnprogrammen!

2010-02-18 @ 10:33:40
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Sofia

Sv; Det är typ precis så jag tycker, you read my mind! ;D

2010-02-18 @ 16:20:06
URL: http://thestoryofsofia.blogg.se/
Postat av: m

Oh, spetsiga skor är hemska!

Jag skulle aldrig aldrig kunna klä mig i en av vårens "trender", skinnjacka + mjukisbyxor. usch.

2010-02-23 @ 17:38:27
Postat av: zusanna

jag fattar inte vad dropwaist är för något?



jag hatar midjekjolar+midjebyxor, militär-färgat, leopadmönster, pälsar, kläder som går ända upp till halsen, fejkglasögon + massa mer grejjer.

2010-02-28 @ 11:30:47
URL: http://zusannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0