TD

Igår var det dags. Klockan halv nio på tisdagsmorgonen samlades alla Chalmersnollan (av någon studentikos och därmed obegriplig anledning verkar det heta en nollan, flera nollan) på Götaplatsen. För att vi inte skulle tappa bort våra nya klasskamrater, fick varje program ett kännetecken. Ett fick fula målarkepsar med fasthäftade Asterixvingar, några andra hade gröna och svarta kungakronor istället. Vissa gick runt i T-shirts med starka färger. Och vet ni vad vi på Teknisk Design fick?



Vinröda rosetter! Jag blev så glad och satte genast min i håret. Mina nya klasskamrater bar dem som flugor istället och vi var finast utav alla.

Idag hade vi vår första mattelektion. Vi började med ett diagnostiskt prov där jag upptäckte att jag har glömt bort ungefär precis allting: Om vi bortser från ett slarvfel hade jag ändå bara rätt på tre av nio frågor. De allra flesta kunde jag inte ens svara någonting alls på. Det är inte riktigt klokt hur mycket man glömmer på ett år. Hoppas bara att kunskaperna kommer tillbaka.

Lektionen började bra men sedan blev det bara svårare och svårare och svårare. Och paniken närmade sig i samma takt som svårighetsgraden ökade.

Det hela visade sig till slut vara en nollföreläsning och det där obegripliga var sådant som vi skulle få lära oss först om några år. Inte om två veckor som läraren först hade sagt. Alla blev sjukt lättade. Och läraren verkar faktiskt himla bra. Till och med det där jättesvåra förklarade han så pedagogiskt det bara gick.

Igår fick vi se vårt klassrum också. Vi har jättestora skrivbord med varsin skrivbordslampa och en hurts som man kan låsa. Och vår programansvarige gav oss en introduktion till programmet och det känns så himla bra. Jag har skräck inför matten men det faktum att visst studiematerial kommer att behöva inhandlas i en konstnärsbutik kompenserar en hel del.


Words about my first and second day in school. I'm a little terrified but I'm also super excited.

Kommentarer
Postat av: Linda

vad roligt och spännande! :D

2010-08-19 @ 13:58:57
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Josse

Haha, ja, välkommen till nollornas värld! Du kommer att klara dig fint, så oavsett om det känns för svårt eller ej: få inte panik! Onödigt slöseri med tid och energi ^^



Du, förresten, som kan en massa om sömnad och sånt. Var kan man finna billigt tyg i Göteborg?

2010-08-19 @ 22:11:50
URL: http://etthalvfulltglas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0