Ett vackert gammalt regn i Frankrike

 


Idag har jag äntligen sett Les Parapluies de Cherbourg - den där franska filmen från sextiotalet som bl.a. Requiem Pour un Con-Emma har talat mycket varmt om. Jag köpte den för ett tag sedan men efter det har den bara legat hemma och jag har låtit bli att se den eftersom musikalfilm inte låter speciellt lockande i mina små öron. Men oj vad bra den är! Och fin såklart - hur fin som helst nästan.

Jag vet inte om det kan bero på att replikerna sjungs men ingen detalj tycks vara för liten för att få vara med i den här ljuvliga parplyfilmen. Det gör att handligen och dialogen känns vardaglig och naturlig - trots att man mer eller mindre sitter och lyssnar på en drygt 85 minuter lång sång!

Det som är så bra med att ha en pojkvän som har bott i Frankrike förresten, är att han är lika förtjust i landet som jag är! Och att han tycker om att lyssna på franska. När fina Zak insåg att det var en gammal musikal från sextiotalet som vi skulle se, svepte en lätt plågad min över hans vackra ansikte. Men vi bestämde oss för att i alla fall ge filmen en chans och så fort franskan kom igång var det inga problem! Tvärt om faktiskt. Båda tyckte om den - om än på lite olika sätt.

Det bästa med Les parapluies de Cherbourg enligt mig är i vilket fall som helst följande:

♥ Genevieve har en bedårande frisyr under hela första delen (première partie: le départ) och hon sätter alltid upp håret med vackra sammetsband.



♥ Alla tapeter är färgstarka, skrikiga och - på något underligt sätt - jättefina! Mina favorittapeter är de rosa med gröna ränder.



♥Genevieve har en strålande vacker, vit kappa (och även en likadan i rosa).



♥ Introt är jättefint. Se själva!



♥ Nästan alla sjunger tydligt och - för en gångs skull när det gäller franska - relativt långsamt så det är inte helt omöjligt att höra vad som sägs. Om jag läser den svenska texten, kan jag ganska ofta höra precis vad de sjunger eftersom jag då känner till sammanhanget och därför förstår var orden ska "klippas" - alltså var ett ord slutar och nästa börjar. Om jag inte läser texten, missar jag ofta nyckelorden vilket gör det svårt att fånga själva essensen i meningarna. Men det är alltid kul när man förstår lite i alla fall. Och små-orden och de korta fraserna sitter som en smäck!




Kommentarer
Postat av: Zizzi

Underbar scenografi och kläder!

2009-09-12 @ 14:15:12
URL: http://zizzi-zizzi.blogspot.com
Postat av: Linda

jag har hört så mycket om den här filmen! Nu vill jag verkligen verkligen verkligen se den!

2009-09-13 @ 01:12:10
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: kim

vilken mysig liten blogg du har. åhåh

2009-09-13 @ 01:13:35
URL: http://diaryandherself.blogspot.com
Postat av: Karoline

ÅH, jättefin blogg! här kommer jag kika in fler gånger :)

2009-09-13 @ 17:29:51
URL: http://ikarolineshuvud.blogg.se/
Postat av: Sofia i London

verkar ju vara en jättefin film! =) ska kolla nån gång!

2009-09-13 @ 23:55:04
URL: http://sophedeluxe.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0