Crêpe Nutella

Det har frågats efter lite Paris-tips. Så här kommer några! Om crêpes. Som jag nu ska berätta om på ett så vetenskapligt sätt som det bara går.

Under vår vistelse här i Paris, har vi insett att det faktiskt inte är helt lätt att hitta en perfekt crêpe. För visserligen är alla crêpes goda, men det är bara vissa som man vill äta igen. Akta er till exempel för ställen som har färdiggräddade crêpes. Där gräddas crêpesen när kunderna är få och läggs sedan på hög i väntan på ruschen. Det är väl ett sätt att spara tid och öka vinsten. Men det blir inte riktigt bra med sådana pannkakor. För de blir alldeles för krispiga. Och så ska de inte vara.

En annan sak att akta sig för när det gäller nutellacrêpes är fejknutellan! Nutella ska vara äkta, så är det bara. Jag har bara ätit en fejknutellacrêpe men tänker minsann inte göra om det. För den där billighetsversionen av hasselnötskräm klarade inte värmen så bra utan blev alldeles rinnig och i samma veva försvann smaken. Så glöm inte bort det - äkta vara ska det vara.



Var kan man då äta riktigt goda crêpes?


Brasserie Esmeralda
Rue du Cloître Notre Dame, nära Pont St-Louis

Här är crêpesen ganska "matiga" - lite tjockare och mer degiga än i vanliga fall. Det låter kanske inte som att jag säljer in dem. Men det gör jag. Perfekt för den som känner mer hunger än fikasug. Dessutom kan här beställas galettes (matcrêpes) eller crêpes salées som de också kallas. Och trots att jag bara har ätit en efterrättscrêpe här, misstänker jag att Brasserie Esmeralda erbjuder stan's godaste snabblunch. Ett annat plus med stället är att man kan strosa till Notre Dame med sin pannkaksrätt i handen och faktiskt hinna beundra kyrkan innan godbiten är slut.



Kiosken vid Jardin des Plantes


Min absoluta favorit. Nonchalant personal och en allmänt trist kiosk men med helt fantastiska crêpes. Här serveras dem på en liten pappbricka istället för i en "pappersficka". Miljön som man kan strosa runt i medan man äter är dessutom himla fin. Lite slottsträdgård och zoo i perfekt balans.







Och jag lovar att ni inte bara ska få tips som handlar om mat.




Kommentarer
Postat av: Sofia i London

wohoo! paris-tips rocks!

2009-12-25 @ 11:06:34
URL: http://sophedeluxe.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0