Kärlek är så himla fint.

Åh vilken fin dag vi har haft! Eller kväll får man kanske säga för vi gick inte ut förrän halv fem (det blir så när man äter frukost till lunch). Vi promenerade till den där bron med en massa kärlekslås, köpte crêpes på vägen dit och gjorde en liten avstickare till Shakespeare & Co. Väl framme vid den vackra bron, satte vi dit vårt alldeles egena hänglås. Sedan slängde vi nyckeln i Seine och tittade på hur den plumsade i vattnet och försvann för alltid. I alla fall tills om några hundra år då människorna säkert börjar utforska området och kommer att undra varför det kryllar av små nycklar på bottnen...



Sedan promenerade vi tillbaka mot gatan där vi bor, tog vägen förbi lite affärer och jag köpte på mig några prylar till en present medan Zak fick lova att stanna kvar vid bokavdelningen och inte tjuvkika. Sedan var det dags att äta. På en jättefin Thairestaurang vid namn Blue Elephant. Man sitter mer eller mindre i en djungel och äter. Kanske inte riktigt men det finns en damm och stora växter på ganska många ställen. Restaurangen är egentligen en sorts kedja som finns lite varstans på jordklotet. Dock bara en i Paris och vi har turen att bo en sisådär tre eller fem minuter därifrån. Vissa råvaror importeras direkt ifrån marknaderna i Bangkok och en del utav rätterna serveras på bananblad. Exotiskt och fint med andra ord. Dessutom finns det färska orkidéer som också har köpts in från marknaderna i Bangkok.



Vi fick aptitretare i små bananbladskorgar. Till huvudrätt valde Zak en sallad med biff medan jag tog jätteräkor med sparris, någon sorts chili och Bangkokinflugen svamp. Och så vanligt klibbris och extremversionen riz gluant till det.





Efterrätterna var hur fina som helst verkligen! Orkidéer, underbar vaniljglass och färsk frukt. Jag fick dessutom ett märkligt litet bakverk som påminde om ostkaka men smakade lite parfymerat och mandel på samma gång. Ananasen var det allra godaste.





Sedan fick jag ett paket! Ett halsband från The French Factory med världens finaste lilla porslinskanin till berlock. Invirad i rosa silkespapper och nedbäddad i en rosa liten tygpåse såklart. Som jag har tittat och pekat på och tjatat om det där halsbandet. Och nu fick jag det av min fina, fina pojke. Kaninen är nästan lika fin som han. Och förtjänar helt klart ett alldeles eget blogginlägg.

Vi betalade vår största nota någonsin och i restaurangens entrée fick jag en orkidée. Den fick Zak ta sedan så att han kunde ge den till mig. (Våra rosor har blivit ersatta nu.)



Vi gick hem och jag stängde in mig i köket med Zaks blivande present. Ungefär en halvtimma senare fick han en liten trälåda med bläckpatroner till reservoarpennan som han fick i födelsedagspresent.



En mer romantisk dag finns nog inte. Eller kväll då. Som sagt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0