Glass

Dagens sanning: Jag älskar glass! Har alltid älskat det och kommer alltid att älska det - så är det bara! Vissa tycker om smält, krämig glass. Jag tillhör inte den skaran. Istället ska glassen vara så kall och kompakt som det bara går! Då känner man inte den gräddiga smaken lika mycket. Och iskristaller i glassen är bara ett plus.

Något som är väldigt bra med att jobba på Liseberg just nu är att det finns ett antal rejäla Ben & Jerry's-förpackningar i frysrummet. Någonting stämde inte med frysarna hos Lisebergs nykomling, alltså B&J-glassbaren, med resultatet att hela 40 byttor à 4 liter glass smälte alltför mycket för att den skulle kunna säljas. Därmed inte sagt att de anställda inte fick smaka! Så sedan en tid tillbaka har vi nu hela två sorbeter och fyra glassorter att nalla av innan man går hem. Trevligt värre! Lite synd bara att 10000 kr gick förlorade...

Jag är mycket bestämd när det gäller glass. Bär och frukt tillsammans med grädde går till exempel helt bort. Antingen känner man för något friskt och fruktigt och då är det sorbet som gäller eller så vill man ha någonting som smakar sött och fett och då är det choklad eller kola man bör satsa på. Att kombinationen jordgubbar och vanlijglass sedan råkar vara väldigt bra, det är något jag ignorerar totalt! Nej, först lägger man upp jordgubbar på tallriken och därefter, när jordgubbarna är slut, då tar man vaniljglass. Fast med sås. För vaniljglass är inte kul...

Nu kommer en liten lista till er alla över vilka glassar som är de allra bästa - jag är tämligen berest i de flesta frysdiskar förstår ni... ;)

Ben & Jerry's (såklart)
Ingen kan ha missat att allt från B&J's är makalöst gott! Till och med deras vaniljglass är försvinnande god!

Phish Food En kompis till mig har en badge från B&J's där det står något i stil med att man ska rädda torsken och äta chokladfiskar istället! En glass med marshmallow fluff (det går att köpa på burk  - sött till tusen men otroligt gott!), kolasås och choklad kan inte bli annat än suveränt! Och om man skulle få en sockerchock kan man alltid ta lite utav glassen nedan...

Chocolate Fudge Brownie är både chokladigare och mer mättande än glass egentligen kan vara och så makalöst god! De sega browniebitarna är det allra bästa samt att glassen nästan smakar lite salt.

Cookie Dough är "vaniljbaserad" och precis som med browniebitarna, är det degen i den här glassen som är det allra bästa. Men som jag skrev tidigare: Även vaniljen är god. Den är liksom lite.... bitter.


Häagen-Dazs
Jag är egentligen rätt skeptisk till det här märket - har alltid tyckt att det bara är billig skitglass i dyr burk. Men. Just nu är jag villig att tänka om. Åtminstone i ett specifikt fall. Sedan en tid tillbaka har nämligen Häagen-Dazs tillverkat en glass som heter Cappuccino Caramel Truffle. Namnet säger allt egentligen. Det är en svagt bitter kaffeglass med söt kolasås och små bitar av chokladtryffel. Inte helt fel!

Goda billighetsalternativ
Ibland får man nöja sig med tradig GB-glass och då kan det vara bra att känna till att Carte d'Or's skopglass i smaken pecannöt-kola faktiskt är riktigt, riktigt god!


Lollipop
från Diplom-Is/Triumfglass är en klassiker i ny förpackning. Faktiskt. För att äta den lilla pinnglassen måste man numer åka till Norge verkar det som. I Sverige finns den goda hallon-apelsin-isglassen kvar som skopglass i alla fall och det är något jag är ytterst tacksam för!

Pinnglass
Isglass med gummigodis i är en riktig höjdare. För många år sedan hittade jag en glass från Nestlé med gelébitar i men företaget är ju inte direkt det snällaste så det känns väldigt bra att godhjärtade GB nu har gjort ett alternativ! Lemon Age består utav citronisglass och små godisbitar med smak av Coca-Cola. Sedan är den även lite märklig för den innehåller något som kallas sherbet som verkar vara någon sorts mellanting av sorbet och glass. Hade varit godare om det var ren sorbet men gott är det i alla fall!

Att ständigt vara på jakt efter...
Gröna äpplen-sorbet är bland det mest uppfriskande man kan hitta på denna jord! Tyvärr inte i Sverige. Bara om man har tur. Utomlands är det inte jättesvårt att finna. Hittade till och med en literförpackning i mataffären när jag var i Nice för några år sedan.
För att hitta denna fantastiska sorbet i Sverige bör man leta reda på ett ställe som säljer glss från La Via Lattea. Ett tag fanns äpplesorbet på mitt favoritcafé Magasin 11 men när jag väl skulle köpa var den borta. Tragiskt.

En annan fantastisk sorbet som inte heller ät lätt att få tag på är svartvinbärssorbet. Tidigare sålde Lejonet och Björnen denna fantastiska dessert men de har en tendens att ta bort de godaste smakerna (hur kan man till exempel sluta tillverka smultronsorbet?) så även här gäller det att fly landet. Eller så kan man ju se om det här receptet är värt att spara...

Vad jag saknar...
Triumfglass hade en yoghurtglass med kaffesmak som var helt gudomlig. Strax efter vårt första möte, lades dock produktionen ned och glassen blev allt svårare att finna. När jag väl hittade den, brukade vi därför köpa minst tre paket att bunkra upp och fylla frysen med!
Solero Ice var nog helt seriöst världens godaste pinnglass - alla kategorier! Citronisglass med hela jordgubbar i mitten är oslagbart för mig. Och så var den alltid täckt utav iskristaller - så himla gott! Dessutom får den mig att tänka på alla sommarlov som mina kompisar och jag spenderade utomhus på trampolinen...

Vad som är intressant...
Jag har insett att det är väldigt gott när glassen har en svag  antydan till sälta (vissa glassar med kola erbjuder den smakupplevelsen). Den senaste tiden har jag därför funderat på om inte jordnötsglass hade varit väldigt gott. Eller om det kanske skulle vara ännu bättre att göra jordnötssås att hälla på vaniljglass... Testade precis att blanda ned lite jordnötssmör i vaniljglassen och - jag vet - det låter ju inte som någon höjdare direkt men det var faktiskt rätt gott! Lite mixtrande med de olika konsistenserna behövs dock men sedan tror jag minsann att vi är en ny publikfavorit på spåren... Kanske.

Vilka är era favoriter i glassdisken?




Kommentarer
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Oj, vilken special! Jag hinner inte läsa den nu men det ska jag göra!



Jag gillar lite syrlig yoghurtglass, gärna vanilj med jorgubbsstrimmor i. Eller hemmagjort philadelphiaglass med bär till. Oj, det finns så mycket, älskar okcså glass!



Har inte tänkt på att broschtavlan liknar simmärketavlan, det var fint!

2009-08-20 @ 17:43:34
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Zizzi

Jag älskar mjukglass! Och gärna doppad i kola, som stelnar över. MUMS!

2009-08-20 @ 20:29:00
URL: http://zizzi-zizzi.blogspot.com
Postat av: Requiem Pour Un Con

Åh phish food och chocolate fudge brownie. Så himla gott att man dör nästan! Synd att de är så hemskt dyra bara. Annars är typ hallonsorbet vansinnigt gott!



Om du bestämmer dig för att sälja ett par fina sextiotalsklänningar är jag såklart intresserad av att kika och se om det är någon som skulle passa!

2009-08-21 @ 00:08:20
URL: http://requiempouruncon.blogg.se/
Postat av: Vicky

Jag älskar cocosglass och polkaglass!

2009-08-21 @ 12:34:08
URL: http://trickyvicky.blogg.se/
Postat av: Linda

glass är supergott! Jag älskar B&J's Cookie Dough. Och så brukar jag köpa Vienatta-glassen med cholkad. MUMS!



sv; Tack så jättemycket för alla tips om trean! Jag måste verkligen göra en planering och försöka göra de flesta läxor på skoltid så jag inte skjuter upp på det när jag kommer hem.

2009-08-21 @ 19:05:48
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: malin

Jag är också en stor fan av glass, även om jag nuförtiden bara äter vegansk (Tofuline är riktigt god, även om jag saknar Mocca, och Tofuline Gold från den korta tid den fanns). Är förresten lätt less på Piggelin, som är nästan det enda valet i pinnglassdisken... Men då jag fortfarande åt mjölkprodukter hann jag prova en del. Ben&Jerry´s tyckte jag inte om, vattnig och smaklös. Däremot har Sia en del väldigt god glass - citron med lakritsrippel är underbar och viol är bäst. Har du inte redan provat, så rekommenderar jag absolut viol!

2009-08-23 @ 14:37:06
URL: http://mildamalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0