Bara mat, tyger och fint sällskap hela tiden...

Idag har varit en lång och händelserik dag. Så som man vill ha det i Paris. Mamma och jag sågs redan innan tio och åt p'tit déj på ett närliggande café. Det var för övrigt samma café som vi åt frukost på för ungefär en månad sedan, när även pappa och Zak var med.

Des croissants et du jus d'orange (och café au lait till mamma).



Sedan tog vi métron till Montmartre där mamma visade mig ett litet torg med julbodar. Hon ville även visa några tygaffärer som hon hade hittat men vi lyckades inte finna dem så istället gick vi upp för alla trappor som fanns tills vi var allra högst upp, vid Place du Tertre. Alldeles intill hittade vi ett litet café som fick bli vårt tillhåll under den närmaste halvtimman. Mamma tog någon sorts gâteau aux poires som smakade mandelmassa och mosade päron (jättegott!) medan jag fick en stor macaron med kaffesmak (ännu godare)!



Efter fikapausen begav vi oss ned till alla krokiga gator igen. Vi var ju bara tvugna att hitta de där tygbutikerna! Först hamnade vi på något sexshopsstråk men lyckades ta oss därifrån. Vi bestämde oss för att börja om från början - ta samma vägar som innan för att verkligen inte missa något och för att mamma skulle bli påmind om något fiffigt sätt att ta sig till tygerna.

Det visade sig att vi hade gått på fel sida av gatan. Och det visade sig även att det inte bara var två eller tre butiker med tyg som mamma först hade trott. Nej, istället hamnade vi i ett tygmecka där varenda butik var fylld med textilier! De flesta sålde inget utav värde: Bara fuskpäls, lycra och glittriga tyger i regnbågens alla färger.





Men så hittade vi även några guldkorn. Eller guldtackor. En tygaffär på fem våningar till exempel. Och en fantastiskt söt liten stuvaffär med tyger i alla prisklasser! Där inne var alla tygbitar prydligt vikta och tätt uppradade. 3 meter tyg gick att köpa för både 5 och 60 euro. Jag hittade ett helt underbart Erica-tyg i vitt med små, röda hjärtan där. Det ska få bli blusar tänker jag.



Vi hittade även en mer "normalstor" tygbutik med en lurig liten gubbe till butiksinnehavare. Där köpte jag ett mörkt duvblått viskostyg som ska bli en kjol. Och så köpte jag tråd, dragkedja och knappar i en butik som var som en blandning av tygavdelningarna på Panduro Hobby och Knapp-Carlsson i Göteborg. Vi såg faktiskt flera butiker i stil med den sistnämnda.

Det finns verkligen några gator att återvända till när tygerna är uppsydda och inspirationen skriker inom mig.





Efter allt tygshoppande var det dags att åka vidare till Galeries Lafayette och Printemps. Där tittade vi på (vinter)skor och halsdukar men eftersom det inte var så där jätteinspirerande, gick vi över till H&M och köpte en billig svart sak att vira flera varv runt halsen och två par one size-vantar. De värmde bra. Fast innan dess var det dags för lunch! Omelette au jambon till mor och croque madame till dotera.







Vi var på jakt efter handskar också så vi gick till en liten butik som sålde just sådana. Jag provade ett par fina röda med små rosetter men de var inte helt perfekta så det blev inget köp. Mamma hittade däremot ett par: Svarta med ett litet guldfärgat spänne över varje handled som dessutom fungerar utmärkt tillsammans med väskan.

Sedan var det dags för mig att arbeta så vi tog samma métrolinje fast åt olika håll. Jag fick jobba en timma extra men det var helt OK. Sedan åkte jag raka vägen till mammas hotellrum och tog med henne ut till den där gatan med valv och en paraplyaffär. Där hittade vi den här restaurangen.



Det är lite svårt att förstå menyerna ibland så jag fick kyckling med någon sorts potatismos och smördegsplatta. Mamma fick kycklingsallad med friterad potatis (som jag hjälpte henne att äta upp).



Sedan åt vi efterrätt! Crème brûlée till mig och en liten chokladmuffin med chokladkräm inuti till mamma.



Man ska knacka på det brända som Amélie gör, fast hon håller skeden åt andra hållet tror jag.



Det var en underbar Parisdag. Bara mat, tyger och fint sällskap hela tiden - det är precis så det ska vara!





Kommentarer
Postat av: Mirjam

Å, jag älskar den där knappbutiken!

2009-12-01 @ 16:39:27
URL: http://ensmulafranskt.blogspot.com
Postat av: Hanna

All mat. Åh, vad hungrig och framförallt sugen jag är nu.

2009-12-01 @ 17:11:51
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Linda

Vilken mysig dag! Allt ser så gott ut, särskilt Crème brûléen! Det har jag aldrig ätit.

Det ska bli roligt att se allt som du tänker sy! Jag tror minsann att jag med ska försöka sätta igång att sy igen. Reparera min symaskin på något sätt och köra igång i januari!

2009-12-01 @ 21:33:03
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0