Mat för oss som ogillar att laga mat

Jag tycker inte om att laga mat. Det tar tid och är tråkigt och dessutom är jag alltid hungrig när jag står där bland kastruller och pannor mitt i stekoset. Men. Jag har några specialiteter i alla fall. Jag kan till exempel förvandla världens billigaste och tråkigaste fisk, alaska pollock, till en supergod pastarätt. Jag är en jävel på att steka ris och jag bakar kanongott frukostbröd. Jag har uppfunnit en egen tofurätt och en ingrediensfattig lunch. Som i alla fall jag tycker är god.

Så jag tänkte dela med mig lite. För det kan ju inte bara vara jag som hellre äter än lagar mat.
Pasta à la ska pollock
Alla studenters dröm är att kunna göra billig mat god.
♥ 3 eller 4 frysta Alaska Pollock-filéer
♥ Purjolök
♥ Soltorkade tomater
♥ Matlagningsgrädde
♥ Svartpeppar
♥ Salt
♥ Timjan
♥ Pasta eller ris
Tina fiskblocken i micron. Det är OK om de är isiga även efter upptiningen så länge de går att skära i bitar. Så skär dem i bitar (tärningsstorlek fungerar bra). Och skär purjolök och soltorkade tomater i bitar. Stek fisken i olvolja. Häll i tomaterna och purjolöken efter ett tag. Krydda och rör om hela tiden - det gör inget om fisktärningarna går sönder. Häll i lite matlagningsgrädde och fortsätt att röra. Någonstans ska du ha hunnit koka pastan eller riset. För när pastan är klar, är även fiskblandningen det. Klart!
Stekt ris
Så fort vi kokar ris, kokar vi extra mycket ris. För jag älskar verkligen att ha en låda full med ris i kylskåpet. För då kan man steka't och få en snabb lunch.
♥ Gårdagsris
♥ Quornbitar
♥ Konservburk med skivade champinjoner
♥ Gurka
♥ Soja (japansk)
♥ Svartpeppar
♥ Ägg
♥ Purjolök
In med quornbitarna i micron. Tina dem tillräckligt för att kunna skära dem. Skär dem. Varje liten skiva ska bli kanske 3 mm bred. Lite tidskrävande. Men quorn är rätt trist och märks inte lika tydligt om den skärs i små bitar. Så varför ha med quorn över huvud taget? Protein! Håller dig mätt. Skiva purjolöken och stek de tunna quornbitarna i olivolja. Tillsätt champinjoner och purjo. Efter ett tag dumpar du över risresterna i stekpannan och blandar med. Krydda med svartpeppar och soja. Det funkar faktiskt även utan soja. Det blir inte så asiatiskt men funkar helt klart (fast jag älskar japansk soja så varför låta bli?). Rör, rör, rör. Och sedan - det viktigaste som gör hela skillnaden enligt mig - knäck ett ägg eller två och blanda ned dem i risröran. Klart! Och glöm inte att äta med gurka till - supergott.
Tofubiffar
♥ Ett paket tofu (den här)
♥ 1 Ägg
♥ 1 tsk Örtsalt
Ouh det var så länge sedan jag lagade det här men jag har för mig att det räckte med ett ägg. Riv tofun så att det blir till något färsliknande. Blanda ihop med ägget och örtsaltet. Gör till ganska platta biffar och stek så att de blir knapriga utanpå.
Världens bästa frukostbröd
Jag älskar bröd. Däremot har jag inget tålamod när det gäller att baka det. Det ska jäsas hit och bakas ut dit. Sådant orkar jag inte med. Samtidigt blir bakpulverbröd alltid likadant: Lite strävt mot gommen, lite sconesaktigt. Gott - men inte så gott som bröd kan vara. Men nu är problemet löst! För jag har hittat ett bröd som ska kalljäsa. Det tar en hel dag att göra - men bara i två steg. Så först blandar man bara ihop ingredienserna, ställer in degen i kylen och låter den kalljäsa. Efter tio timmar tar man ut degen och klickar ut den på bakplåtspapper. Förstå min glädje när jag läste receptet: Klicka ut degen. Inget mjölat bakbord, inga häder fullkomligt täckta med deg. Inga perfekt runda bullar. Bara hur gott - och enkelt - som helst!
Ursprungsreceptet hittar ni här. Men så här gör jag:
Till 16 rejäla frukostbullar behövs:
♥ 2 dl havregryn
♥ 18 dl vetemjöl special (om specialvetemjölet tar slut, fungerar det utmärkt att hälla i en extra dl havregryn och sedan fylla på med vanligt vetemjöl istället)
♥ 2 tsk salt
♥ 1 l kallt vatten
♥ Ett halvt paket jäst
Smula jästen i en bunke. Blanda ut den med vattnet. Blanda i salt, mjöl och havregryn. Täck bunken med plastfolie eller aluminiumfolie och ställ in ca. 10 timmar i kylskåpet. När degen har jäst klart, klickar du ut den i 16 delar på bakplåtspapper(sklädda plåtar). Sedan in i varmluftsugnen på 225 grader i 15 minuter. Klart!
Snabbaste lunchen
♥ Pasta
♥ Salt (till pastan och extra till alla saltomaner som jag själv)
♥ Svartpeppar
♥ Valnötter
♥ Rå äggula
Koka pasta, lägg upp på djup tallrik tillsammans med valnötter. På med svartpeppar (och mer salt om du vill) och äggulan och blanda ihop. Så enkelt att det knappt räknas som en rätt. Men väldigt gott.
Och så här gör man glass!
Super fast and easy recipes for everyone who - just like me - doesn't like to cook.

Kommentarer
Postat av: Sofie i San Francisco

Ska testa frukostbrödet snart!

2011-02-25 @ 00:08:13
URL: http://scienceandletters.tumblr.com/
Postat av: jessica

åh, du är fantastisk. på alla sätt.

kände bara att jag var ville att du skulle veta det.

2011-02-26 @ 02:58:23
URL: http://www.vintageportalen.se
Postat av: julia.

bröd<3 haha! och du, har du hunnit se pans labyrint ännu? vad tyckte du om den? kram

2011-02-26 @ 08:45:06
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Matilda

fisken, frukostbrödet och pastan ska absolut testas snarast. jag är verkligen på jakt efter goda men enkla maträtter för som det är nu varvar jag mest mellan samma hela tiden för att jag har så dålig fantasi när det gäller mat. tack för tipsen!

2011-02-27 @ 09:20:55
URL: http://quietland.blogg.se/
Postat av: Flumflum

Hur länge håller sig "brödblandningen"?

Äter ju inte 16 och hatar allt som "gått för långt"

2011-04-21 @ 17:44:32
Postat av: Erica

Flumflum: Ingen aning - jag fryser alltid in och då håller det ju ungefär hur länge som helst. ;)

2011-04-21 @ 22:55:25
URL: http://enettaiparis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0