Frågor

Jag fick lite frågor igår. Från någon vid namn Anonym. Så det får helt enkelt bli till att svara i ett blogginlägg.



Hur länge har du läst franska?

Jag började läsa franska under vårterminen i sexan och slutade efter steg 4, det vill säga när jag gick ut tvåan på gymnasiet.

Stämmer det verkligen att fransmän är så noga med uttalet och allt det där, eller är det bara alldeles osant?

Det blir ju svårt att förstå om man inte uttalar saker och ting på rätt sätt. Men det blir inga sura miner bara för att man bryter på ett annat språk och misslyckas med att finna de rätta orden. Däremot ska man passa sig för att dua den som förväntar sig att bli bemött med ett ni. Vilket många gör. Nästan alla faktiskt, alla förutom barn. I offentliga sammanhang. Vänner, familj och bekanta kan man däremot säga du till. Jag kan dua min tränare och mina lagmedlemmar men skulle aldrig våga säga något annat än ni till butikspersonal, våra fastighetsskötare, någon som hjälper mig att hitta vägen eller liknande.

Har du någon släkting från Frankrike eller någon annan koppling förutom din pojkvän?

Nope. Inte alls. Och min pojkvän är ju inte heller fransk. De kontakter vi har här, kommer från tiden då han bodde i Frankrike som liten.

Hur länge har du tränat cheerleading? När började du?
Jag har tränat cheerleading i lite mer än ett år, med ett halvårs paus efter det första året. Först tränade jag i två olika lag i Göteborg och nu har jag äntligen kommit igång i Paris, efter att inte ha tränat alls på 6 månader. Innan jag började med cheerleading tränade jag truppgymnastik i elva år. (Och mellan gymnastiken och cheerleadingen dansade jag i ett halvår men insåg att det krävs ett lag för att jag ska orka gå på träningarna.)

Några frågor på det?



I got some questions yesterday and here are my answers.

I've studied french for about five and a half year.

I've never noticed anyone get upset because of my french not being terrific. But I'm scared that someone will get pissed if I'm not polite enough (as you probably already know, there isn't just one word for you here...)

I don't have any connection to France really. It's wonderful here. I just mean that I don't have any relatives from France.

First I practiced cheerleading for a year, then I went to Paris and didn't practice at all for six months. Now I've finally started again. And before cheerleading, I practiced gymnastics for 11 years.

Any questions on that?

Kommentarer
Postat av: natasja

are your french good? i think french is the most beautiful language but also the hardest, my mom is from france and we go there every year but still i have big troubles with the french!

2010-02-25 @ 19:33:51
URL: http://tearsofmilk.blogspot.com/
Postat av: Lady Thirty

nej det behövs nog inga frågor på det ;) klara och tydliga svar!



ha en finfin helg!

kramelikram

2010-02-26 @ 21:19:53
URL: http://ladythirty.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0