Om ansökningar och utbildningar

Nu har jag sökt in till skolan. En sisådär tre dagar innan ansökningstiden går ut. Inte en sekund för sent med andra ord.

Det svåra har varit andrahandsvalet. Jag har inte hittat så många roliga kurser i Göteborg. För det är bara i Göteborg som jag vill studera. Om jag ska kunna träna i ett lag (vilket ändå kan bli svårt att hinna med), fungerar det bara inte att pendla varje dag. Och jag vill inte behöva göra intagningsprov och -uppgifter eller högskoleprov för att få behörighet. Jag skaffade mina betyg för att slippa sådant.

Så vad blev det? Jo. Teknisk Design på Chalmers som förstahandsval. (Samma som förra året, fast då tackade jag nej.) Och GU:s grundkurs i kinesiska på andra plats. Jag hoppas att andrahandsvalet inte behövs egentligen. Men om det är så många som söker in till TD att platserna lottas ut. Ja, då skulle det kännas väldigt snopet att inte ha sökt in till något mer.

Kinesiska är framtidens språk. Och kanske, kanske behöver man inte vara lika bra på det som man skulle behöva vara på exempelvis franska eller tyska för att det skulle vara meriterande när man väl sitter där med sin genomförda utbildning och söker jobb. För det här med att lära sig kinesiska är ju fortfarande lite nytt.

Jag funderade lite på om det är en dum idé att försöka lära sig ett nytt språk, när franskan fortfarande behöver bättras på rejält. Men samtidigt känns det inte ett dugg spännande att plugga inför franska grammatikprov i höst.

Men vi hoppas att det inte blir någon lottning till Teknisk Design istället tycker jag.

Vad har ni sökt? Och vad har ni, som inte söker in, studerat?



Today I've applied for different educational programs. Industrial Design Engineering on the frst place (where I'll go as long as they don't draw lots and I'm unlucky) and Chinese on the second.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Informatörsutbildning, med inriktning freds- och utvecklingskunskap i Växjö. Och som andrahand; franska för nybörjare :)

Håller tummarna att du slipper lottning!



Har förresten länkat dig på min blogg.. (ronjae.blogg.se) hoppas det är ok.



kram

2010-04-12 @ 22:16:15
URL: http://ronjae.blogg.se/
Postat av: Natasha

Teknisk Design på Chalmers låter hur spännande som helst!

2010-04-12 @ 22:48:21
URL: http://www.natashasblogg.se/
Postat av: ia

jag har läst kinesiska i ett år på gymnasiet! åh, det var hur roligt som helst. svårt, men åh så roligt.



och förresten har jag länkat till dig nu, fining. puss

2010-04-12 @ 23:28:01
URL: http://iasbok.blogg.se/
Postat av: Hanna

Wow, häftigt och ambitiöst och riktigt himla duktigt att välja teknisk design! Det låter skitspännande!

2010-04-13 @ 08:27:44
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Maria

Har sökt Franska B till hösten, sen blir det Franska C till våren och Översättarutbildning till nästa höst. Allt på distans. Hoppas du kommer in!

2010-04-13 @ 10:33:04
URL: http://marou.blogg.se/
Postat av: Lady Thirty

jag har nog pluggat klart och det jag har studerat är följande:

Konstruktion & Design på Stockholms Tillskärarakademi, sen

Textilvetenskap A och B

och så det allra bästa:

Serie- & Bildberättarprogrammet :)

2010-04-14 @ 19:41:30
URL: http://ladythirty.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0