Je suis fou de lui

Min pojke är inte bara världens snällaste, galet smart, rolig och fin på alla sätt. Nej, han är även grymt duktig på schack. Han har bara spelat i några år men har redan deltagit i Junior-SM och är den spelare som har stigit i ranking snabbast av alla, han har varit tränare för både barn och vuxna och i november får han till och med flyga till Stockholm för att tävla - på klubbens bekostnad.

Jag kan inte alls spela schack. Vet visserligen hur pjäserna går, vet vad spelet går ut på och vet att det inte heter häst utan springare. Men så mycket mer än så är det inte.

Ibland gör Zak små schackuppgifter till mig. Han sätter upp pjäserna i olika slutspel på schackbrädet och berättar sedan hur många drag jag behöver göra för att vinna - fast inte fler än två, kanske tre någon enstaka gång. Och så är det upp till mig att lyckas. Oftast behövs en hel del hjälp för att komma på rätt spår. Men det är kul, för till slut lyckas jag och har då dessutom fått lära mig lite mer om varför jag inte ska göra som jag först tänkte. För det är nästan alltid något som jag missar.



För en liten stund sedan spelade Zak och jag schack mot datorn. Vi vann. Det som var så fint var att när vi visste att vi skulle vinna, avstod Zak ifrån att ta hem segern så snabbt som möjligt för att istället låta mig göra det sista och avgörande draget. Så att jag skulle få vinna partiet. That's so sweet!

Förutom de svartvita rutorna är det även fint att löpare heter fou på franska. Det betyder nämligen tok eller tokig. Och om ni undrar vad själva spelet kallas: Échecs.




Kommentarer
Postat av: Linda

Jag har alltid viljat lära mig att spela schack! Men det är lika hopplöst som att försöka lära mig någon sorts kortspel, antagligen är jag inte speciellt logisk.

Han verkar fin din pojke!

2009-09-13 @ 21:17:41
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

åh, jag suger på schack. Men mest för att ajg spelar mot min överjordiskt smarta pojkvän hela tiden. Visste inte att det hette fou på franska men det var fint!



Tack för din fina kommentar. blir verkligen alltid så himla glad av dina kommentarer!

2009-09-13 @ 21:46:14
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Jen

Tack! Ja alla behöver lite lyxkänsla i vardagen. Min kille försökte lära mig att spela schack, gick inte så bra, han vinner hela tiden. :)



Vem tycker du bar Balmain bäst på VMA's, PInk eller Shakira?

2009-09-14 @ 05:58:00
URL: http://lolamay.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ni verkar ha det jättemysigt, du och Zak. (Det är ju förresten ett jättefint namn, är det en förkortning eller heter han så?)

När jag och min Pontus spelar schack vinner han också hela tiden, men jag tror mest att det beror på att jag är fruktansvärt dålig, snarare än att han är bra, haha.



Det är ett toalettskåp ifrån Lagerhaus som gjorde den där skuggan på väggen, och jag tyckte att det var alldeles för fint för att inte ta kort på det.

Om det ändå var min väckarklocka som lyste så! Då skulle man bli himlans glad varje morgon.

2009-09-14 @ 11:39:08
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Hanna

Puss! Vilka fina kommentarer du postar!



Vi ska ha våra hemliga vänner ända till jullovet, då vi ska få reda på vilka som var vilkas. :D

2009-09-14 @ 18:51:34
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: melina

Vilken söt header :)

2009-09-14 @ 18:54:36
URL: http://twentynineways.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv; Nä, jag har ju inte det... :/ Kram

2009-09-14 @ 21:54:32
URL: http://rosettflickan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0