Mon amour

En Josefin undrade hur Zak och jag blev tillsammans och ville veta hela historien. Så här kommer den, hela historien.

Zak och jag började i samma klass på gymnasiet. Han var smartast i klassen och jag beundrade honom för det och tyckte att han var söt. Men mer än så var det inte. Vi pratade inte, kände inte varandra och umgicks aldrig.

Vi läste franska båda två, men i olika grupper. Det var först i 2:an som de slogs ihop och vi började läsa tillsammans. Och det var tack vare de där franskalektionerna varje måndag som vi blev ihop.

Vi hade så himla roligt på lektionerna. Satt vid samma bord med några från parallellklassen och hade det himla fint allihop. Med våra diskussionsuppgifter och franska låtsasnamn: Zak hette Jacques (fast först visste jag inte att det stavades med S på slutet), Johannes och Jonathan blev Jean respektive Jean-Luc och jag fick heta Jacqueline.

Jag började följa Zak till båten varje dag efter skolan också. Eller bateaun (battån, som svengelska fast med franska. Frenska kanske det blir då.) som han ibland kallar den. Och när vi skulle säga hej då, kramades vi alltid.

Han var så fin den där Zak. Hans ögon var helt fantastiska. Vackrare finns inte. De är så blå, utan att vara för ljusa. Mer mörkblå. Jag tittade mycket på hans ögon. Och han såg på mina. På alla lektioner brukade vi fånga varandras blick och sedan bryta ut i gapskratt för att någon annan hade sagt något galet. Det var precis som om bara han och jag förstod vad som var roligt i alla de där situationerna som vi skrattade åt. Att vi skrattade åt samma sak och att de andra inte förstod.

Eftersom måndagarna alltid bjöd på franskalektion och tid med Zak, blev starten på veckorna väldigt bra. På tisdagarna brukade vi också prata en del. Sedan var det onsdag och vi hade inga lektioner. Jag var hoppfull som tusan och längtade efter att få se Zak dagen därpå. Men sedan ville varken torsdagarna eller fredagarna bli särskilt lyckade för min del. Så då blev jag deppig och stannade kvar under de grå molnen hela helgen för att på måndagen återvända till skolan och franskalektionen och bli glad och upprymd på nytt. Och så där höll det på hela hösten.

En onsdag hade jag ordnat så fint att Zak och jag och ytterligare en klasskamrat skulle luncha ihop. Det hela resulterade i att jag fick veta att Zak redan var upptagen. Något som jag egentligen redan visste någonstans men så flitigt hade förträngt. Jag blev ledsen. Men dolde det väl. Trodde jag i alla fall. Och jag tyckte att det var så märkligt för trots att Zak var upptagen, tog han en omväg hem bara för att kunna ta bussen till min träning och sedan följa mig till träningshallen. (Han har senare berättat att det var just i det där ögonblicket då jag själv trodde att jag dolde min förtvivlan, som han såg att något hände med min blick och förstod att jag var kär.)

Efter helgen åt vi lunch i skolan med alla kompisar. Vi pratade om vad folk hade gjort de senaste dagarna och Zak berättade att han hade gjort slut. Med illa dolda glädjeskutt svarade jag vad synd.

En fredagskväll åkte Zak, jag och två klasskompisar hem till en utav vännerna och åt middag. Sedan lästes det högt ur en gammal dagbok och så tittade vi på bilder på datorn till sent, sent. Zak och jag satt nära varandra. Och när han pratade om att det kanske finns energier i luften och låsades vara en, råkade hans fingrar nudda min kind. Hela kvällen var hur fin som helst och jag kände att han tyckte om mig med. Dagen efter pratade vi i telefon. Jag tror att det var då som jag frågade om han kände att han bidrog till patriarkatet genom att spela schack (som främst spelas utav män). Det tyckte jag var roligt.

En gång innan jul var franskalektionen inställd. Zak och jag spenderade istället tiden till att sitta på ett bord, tätt intill varandra, medan Jean-Luc försökte lära oss ungerska - ett språk som han själv hade försökt att lära sig för skojs skull. Det var kul men vi gick ändå hem tidigare än vanligt. Tog båten över till Järntorget och promenerade runt i kylan. Jag höll på att frysa ihjäl. Det var december och jag gick fortfarande runt i små kinaskor. Inga vantar hade jag heller. Så Zak fick värma mina händer.

På julavslutningen gick vi hem till mig; Zak, jag och en massa klasskamrater. Sedan åkte vi till min Indiska favoritrestaurang - ett sunkigt ställe som på den tiden hade helt fantastiska naanbröd, en kompis och jag åkte dit några gånger och åt så mycket att vi mådde illa och sedan satt vi kvar och pluggade i flera timmar. Zak och jag satt bredvid varandra. Sedan åkte vi hem till mig igen och Zak och en annan i klassen stannade kvar länge och tittade på Die Fette Jahre Sind Vorbei. Zak och jag höll handen i smyg.

Två dagar senare var det dags för klassträff: Julmys hemma hos en kompis. Zak och jag satt bredvid varandra igen och gjorde en serie om hur vår franskalärare åker till Indien och blir gravid. Eller något i den stilen. Det kan tänkas att det var hans taxichaufför som var gravid. Sedan var det dags att se på film men vi hann inte norpa några bra platser så istället halvtittade vi på filmen ur en skev vinkel och lade mest energi på att återigen hålla handen i smyg. Efter det skulle några åka hem och resten gick ut på promenad. Då höll vi också handen.

Dagen därpå var en fantastiskt fin dag - även om den nästan inte spenderades med Zak. Mamma, pappa och jag gick på stan och jag hade Zaks röst i telefonen i säkert en halvtimma. Vi bestämde att vi skulle träffas dagen därpå. Jag kramade en Faktumförsäljare den dagen också. Fick köpa hans badge som det står Jag♥Faktum på trots att han egentligen inte fick sälja den.

Sedan sågs vi. Zak lärde mig ett korttrick och vi var småblyga för varandra. Men vi kysstes i alla fall. Inne på hans rum. Och även om det var den 23 december, säger vi att vi blev tillsammans två dagar innan. För det var nog ganska uppenbart att vi var kära redan då.










Idag har vi varit tillsammans i två år!





Kommentarer
Postat av: julia.

åh! ni är så fina tillsammans!

2009-12-21 @ 14:33:13
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Zusanna

åh, vad fint.

2009-12-21 @ 17:30:57
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: Ia

åh-åh-åh, vad fint.

2009-12-21 @ 18:35:30
URL: http://iasbok.blogg.se/
Postat av: Lisa

jag kan inte annat än hålla med alla andra. Åh vad fina ni är!

2009-12-21 @ 18:40:24
URL: http://enstorlekner.blogg.se/
Postat av: Carita

svar - åh fina du, tack så hemskt mycket! du anar inte hur glad jag blir av att läsa såna där fina kommentarer, det värmer verkligen.

fruktansvärt söta är ni tillsammans för övrigt :) fint inlägg. puss

2009-12-21 @ 19:16:03
URL: http://minicookie.blogg.se/
Postat av: Zizzi

Låter som att ni är ämnade för varandra. Mysigt att hålla handen i smyg, även fast jag tror att någon mer än ni kände på sig att ni gjorde det. Grattis på tvåårs dagen! Vad fina ni är på alla bilder!

KRam cissi

2009-12-22 @ 01:12:48
URL: http://zizzi-zizzi.blogspot.com
Postat av: Lady Thirty

grattiskramar till er!

2009-12-22 @ 11:51:29
URL: http://ladythirty.blogspot.com
Postat av: karin

men åååååå! jag dör, jättegulligt! :D:D:D:D:D:D

2009-12-22 @ 13:22:30
Postat av: moa

Måste du skriva så gulligt?

och gud vad jag känner igen det där med att titta på varandra och skratta känner jag igen. Jag och Tommy brukade göra så fast då visste inte ens vi varför vi skrattade ibland.



och Elin undrar om ni har en reservnyckel till låset om ni skulle sluta vara kära och då sa jag att hon var oromantisk :P



Hoppas mitt sms gick fram igår. :*

Min dag blev bra sen trots allt och jag fick en världens bästa filt och promenerade omkring i fina haga på kvällen :)

2009-12-22 @ 16:10:14
URL: http://xelalovesya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0