När julstämningen är på topp!

Idag har jag lyssnat på julmusik. Snodde Zaks hörlurar och fann några klassiker på Youtube. Pyttelite Dean Martin (han sjöng inget vidare alltså), lite Elvis och ganska mycket Frank Sinatra för han var stiligast och hade kanske något att göra med maffian som jag av någon anledning är ganska bra på att glorifiera.

I vilket fall som helst tycker jag att det passar bra att visa en liten jullista som jag hittade här.


Jullista
 
1. Vad är det bästa med julafton?
♥ Det allra bästa är nog att titta på Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Och att umgås med alla släktingar såklart! Om sanningen ska fram så är nog släktingarna ännu bättre än Tage Danielssons fantastiska saga. Faktiskt. Andra saker som jag tycker om är mormors köttbullar, mormor och morfar (och värmen i huset som de bodde i) och att dagen är så lång och att man egentligen inte gör så mycket mer än att vänta, vänta... Sedan är ju inte julklapparna helt fy skam heller.

2. Favoritjulkalender?
Mysteriet på Greveholm - det brukar alla i min ålder svara. Annars har jag nog inte så mycket till övers för julkalendern. Tyvärr. Det är en bra idé men inte mycket mer än så...

3. Brukar du titta på julkalendern varje år?
♥ Nej, jag brukar vara för trött för att se den på morgonen och på kvällen blir det aldrig av.

4. Brukar du baka pepparkakshus?
♥ Nej. Däremot är min vän Malin en hejare på pepparkakshus! Hon och hennes familj har alltid storartade idéer, ofta med fantastiska resultat. Titta bara (Malins bilder)!







Igloo år 2000

Hotell år 2001

Gran år 2002

Balder år 2003

Tomtesläde år 2004

Lisebergstornet år 2005

Nya Gamla Ullevi år 2006

Ostindiefararen år 2007


5. Firar du jul med bara familj eller även släkt?
♥ Med släkten också.

6. Var firar du jul?
♥ Grundidén är att vart tredje år firas julafton tillsamman med mammas släkt, var tredje år firar vi med pappas släkt och vart tredje år är vi hemma hos oss och bjuder in alla släktingar. Fast oftast har vi varit med mormor och morfar tror jag. Julen är bäst med dem.

7. Bästa julfilmen?
Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Helt klart. Det är världens bästa saga och den får mig att tänka lite på morfar också för han ville tydligen alltid titta på den. Både mamma och jag kan nog de flesta replikerna utantill.

8. Köper du julklappar eller gör du julklappar?
♥ När jag var yngre gjorde jag en del julklappar. Ett år sydde jag fleecehalsdukar till alla släktingar. Rosa med rosor på till damerna och mörkblå till herrarna. En utav mina mostrar blev erbjuden ett par skor i utbyte mot sin halsduk när hon var inne i en skoaffär. Hon tackade nej till skorna men jag blev väldigt glad av att höra om händelsen!

9. Dekorerar du pepparkakor?
♥ Ibland. Vi pysslar mer med marsipan än kristyr i min familj.

10. Sämsta julkalendern?
♥ Det finns ganska många att välja på. Som tur är har jag inte så bra koll på någon utav dem.

11. Vad önskar du dig mest i år?
♥ (Det är här man borde skriva fred tror jag.) Mest av allt önskar jag att mina nära och kära håller sig friska för hälsan är bland det viktigaste som finns och inget annat spelar någon roll om man inte mår bra. I princip. Efter det kommer kläder! Ericiga kläder kan jag aldrig få nog utav så fler klädesplagg önskas, tack!

12. 3 saker på din önskelista:
♥ Den här:



(fast utan krage för den syr jag hellre själv), "Ericiga" tyger och fina paket med satinband runt.

Er tur att fylla i!

God jul!





Kommentarer
Postat av: Moa

Haha jag minns när du kom till vår skolavslutning för att dom skulle läsa Karl Bertils saga :D



och Erica! JAG ÄR INTE VUXEN NOG ATT ANVÄNDA EN MANGEL!

2009-12-03 @ 18:01:03
URL: http://xelalovesya.blogspot.com
Postat av: ias bok

åh, jösses vilken klänning. var är den ifrån?

2009-12-03 @ 18:29:45
URL: http://iasbok.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag är helt kär i det lila pappret jag har på två av paketen. Känns så stilrent och lyxigt <3



Ska btw baka pepparkakshus i helgen med Tommy och John :)

2009-12-03 @ 18:58:02
URL: http://xelalovesya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0